امروز:جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : دوشنبه, مرداد 6ام, 1393 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 278 بار

آلوده‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۱۴

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در گزارش اخیر خود شهرهای هند و پاکستان را جزو آلوده‌ترین شهرهای جهان اعلام کرد.

در گزارش اخیر WHO از مجموع ۲۱ شهر به شدت آلوده جهان، ۱۱ شهر در هند، ۴ شهر در بحرین، ۳ شهر در پاکستان، ۲ شهر در افغانستان و یک شهر در ایران قرار دارند.

در این گزارش میزان آلودگی هوای حدود ۱۶۰۰ شهر در ۹۱ کشور جهان از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ میلادی مورد بررسی قرار گرفته است.

آلوده‌ترین شهرهای جهان در مقیاس PM 10

در مقیاس PM 10 (غلظت ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون)، پیشاور پاکستان، آلوده‌ترین شهر جهان است.

WHO متوسط سالانه غلظت ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون (PM 10) را در پیشاور ۵۴۰ میکروگرم در هر مترمکعب برآورد کرده که بیشترین مقدار  و بنابراین آلوده‌ترین شهر در جهان است.

راولپندی دیگر شهر پاکستان نیز با متوسط سالانه ۴۴۸ میکروگرم بر مترمکعب در مقیاس PM 10 پس از پیشاور، آلوده‌ترین شهر جهان در این مقیاس است.

شهرهای مزارشریف (افغانستان)، گوالیور (هند) و اهواز (ایران) به ترتیب با میانگین سالانه ۳۳۴، ۳۲۹ و ۳۲۰ میکروگرم بر مترمکعب در مقیاس PM 10 در رتبه‌های سوم  تا پنجم قرار گرفته‌اند.

همچنین شهرهای مدینه حمد (بحرین)، رای‌پور و دهلی‌نو (هند)، کراچی (پاکستان) و کابل (افغانستان) به ترتیب با میانگین سالانه ۳۱۸، ۳۰۵، ۲۸۶، ۲۷۳ و ۲۶۰ میکروگرم بر مترمکعب در مقیاس PM 10 در رتبه‌های ششم تا دهم آلوده‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۱۴ قرار دارند.

شهرهای المعامیر، رأس حیان و نبیه صالح هر سه از بحرین و لکنو، فیروزآباد، کانپور، امریتسار، لودیانا، الله آباد و آگرا همگی از هند در رتبه‌های بعدی آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار دارند.

آلوده‌ترین شهرهای جهان در مقیاس PM 2.5

 سازمان بهداشت جهانی، متوسط سالانه غلظت ذرات معلق کمتر از ۲٫۵ میکرون (PM 2.5)‌ در دهلی‌نو هند را  ۱۵۳ میکروگرم در هر مترمکعب برآورد کرده که آلوده‌ترین شهر دنیا در این مقیاس است.

شهرهای پتنا، گوالیور و رای‌پور هر سه از هند به ترتیب با میانگین سالانه ۱۴۹، ۱۴۴ و ۱۳۴ میکروگرم بر مترمکعب در مقیاس  PM 2.5 پس از دهلی‌نو شرایط بسیار نامساعدی دارند.

شهرهای پیشاور، کراچی و راولپندی هر سه از پاکستان به ترتیب با میانگین سالانه ۱۱۷، ۱۱۱ و ۱۰۷ میکروگرم بر مترمکعب در مقیاس PM 2.5 در مکان‌های بعدی قرار دارند.

خرم‌آباد (ایران)، احمدآباد، لکنو و فیروزآباد هر سه از هند به ترتیب با میانگین سالانه ۱۰۲، ۱۰۰، ۹۶ و ۹۶ میکروگرم بر مترمکعب در مقیاس PM 2.5 در رتبه‌های هشتم تا دهم آلوده‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۱۴ قرار دارند.

بنابراین گزارش، آلودگی هوا در سال ۲۰۱۲ میلادی سبب مرگ هفت میلیون نفر شده و بزرگترین خطر زیست محیطی برای سلامت انسان محسوب می‌شود.

در گزارش سازمان بهداشت جهانی از مجموع ساکنان ۱۶۰۰ شهر جهان، تنها ۱۲ درصد از آنها در هوای نسبتا پاک و سالم زندگی می‌کنند.

منبع: WHO به نقل از http://bijanzadmehr.blogfa.com



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی