امروز:جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, تیر 25ام, 1393 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 408 بار

کشف آب باران در اعماق زمین

محققان دانشگاه ساوث‌همپتون دریافته‌اند آب باران می‌تواند به زیر پوسته فوقانی زمین نفوذ کند.

 به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این موضوع دارای مفاهیم عمده‌ای برای درک دانشمندان از زمین‌لرزه‌ها و تولید انباشت‌های معدنی ارزشمند خواهد بود.

 تاکنون تصور می‌شد آب سطحی نمی‌تواند به پوسته نفوذ کند؛ جایی که دماهای بیش از ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد و فشارهای بالا موجب سیال‌شدن صخره‌ها می‌شود. اما محققان به رهبری دکتر «کاتریونا منزیس» از دانشگاه ساوث‌همپتون مایعات مشتق‌شده از آب باران را در این سطوح یافته‌اند.

 این مایعات در پوسته زمین می‌توانند صخره‌ها را ضعیف کرده و به آغاز زمین‌لرزه‌ها در طول خطوط گسل قفل‌شده (گسلی که لغزش زیادی ندارد) کمک کنند. این مایعات همچنین در فلزات ارزشمندی همچون طلا نفوذ می‌کنند و یافته‌های جدید نشان می‌دهد آب باران شاید مسئول کنترل‌کردن چنین فرآیندهای مهمی حتی در اعماق زمین باشد.

 دانشمندان حاضر مایعات ژئوحرارتی و رگه‌های معدنی کوه‌های آلپ جنوبی را در نیوزیلند مطالعه کردند. در این جا تصادم دو صفحه تکتونیکی موجب نزدیک‌ترشدن لایه‌های عمیق‌تر زمین به سطح می‌شود. تیم علمی منشا این مایعات، میزان گرم‌بودن آن‌ها و همچنین میزان واکنش‌شان با صخره‌های عمیق موجود در کمربندی آلپ جنوبی را بررسی کرد.

 زمانی که مایعات از خلال پوسته جریان می‌یابند، انباشت‌هایی از مواد معدنی را بر جای می‌گذارند که حاوی میزان کوچکی از آب گیرافتاده در درون آن‌ها هستند. دکترکاتریبونا و همکارانش این آب‌ها و مواد معدنی را با هدف شناسایی منشا مایعات عمیق در پوسته تحلیل کردند.

 داده‌های این تحقیق برای نخستین بار نشان می‌دهد آب باران به درون صخره‌هایی که برای شکسته‌شدن بیش از اندازه عمیق و داغ هستند، نفوذ می‌کند. آب‌های مشتق‌شده از سطح به اعماقی می‌رسند که دمای آن‌ها به بیش از ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و به طور قابل‌توجهی به صخره‌های پوسته‌ای واکنش نشان می‌دهند، با این حال محققان از طریق آزمایش توانستند منشا آب و هوایی آب را کشف کنند.

کاتریونا و همکارانش هم‌اکنون به دنبال بررسی بیشتر مضامین یافته‌هایشان در ‌ارتباط با چرخه‌های زمین‌لرزه‌ای هستند. جزئیات این مطالعه در مجله Earth and Planetary Science Letters منتشر شد.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی