امروز:جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : دوشنبه, تیر 16ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 391 بار

ابداع سامانه جدیدی برای رهیابی بدون استفاده از ماهواره

دانشمندان انگلیسی از سامانه رهیابی جدیدی پرده برداشته اند که بدون استفاده از ماهواره کار می کند.

 به گزارش ایرنا از دیلی، امروزه روش های حاضر برای تعیین موقعیت ها بر روی زمین به سامانه های رهیابی ماهواره ای مستقر در فضا مانند سامانه جهانی موقعیت یابی (جی.پی.اس) تکیه دارند.

اما دانشمندان انگلیسی ادعا می کنند که روشی برای تقلید از عملکرد سامانه جی.پی.اس ابداع کرده اند که بدون استفاده از ماهواره کار می کند.این روش که به قطب نمای کوانتومی معرف است از اثرات زیر اتمی بر میدان مغناطیسی زمین استفاده می کند و می تواند روزی در تلفن های هوشمند بکار برده شود.

سامانه جی.پی.اس با وجود این که یکی از اختراعات بزرگ قرن حاضر است اما محدودیت هایی نیز دارد.یکی از این محدودیت ها این است که این سامانه به ماهواره هایی متکی است که به فضا پرتاب می شوند.همچنین آمریکا هشدار داده است که این سامانه می تواند در معرض خطر حمله قرار گیرد.جی.پی.اس همچنین در مورد موقعیت یابی زیردریایی ها محدودیت هایی دارد بطوریکه زمانی که زیردریایی به زیر دریا فرود می رود این سامانه دیگر کار نمی کند.
همچنین زمانیکه زیر دریایی دوباره به سطح آب می آید تلاش ها برای موقعیت یابی آن با برد خطای یک کیلومتر انجام می شود.این در حالی است که به گفته دانشمندان علوم دفاعی و آزمایشگاه فناوری انگلیس، قطب نمای کوانتومی برد خطا را به یک متر کاهش داده است.
دانشمندان می گویند قطب نمای کوانتومی تنها کاربرد نظامی ندارد بلکه آن را می توان در تلفن های هوشمند نیز بکار برد.

 منبع خبر:   ایرنا



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد