امروز:جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : سه شنبه, اردیبهشت 9ام, 1393 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 457 بار

تصاویر یکی از بزرگترین توفان های خورشیدی

خورشید هفته گذشته یکی از بزرگترین جرقه‌های خود را در فضا منتشر کرد که باعث قطع ارتباطات رادیویی در زمین شد. به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، جرقه خورشیدی X1.4 در روز پنج‌شنبه (چهارم اردیبهشت) از یک لکه خورشیدی فعال موسوم به منطقه ۲۰۳۵ در بخش غربی این ستاره و در سمت دور از زمین فوران کرد.
به گفته کارشناسان هواشناسی فضا، این جرقه منجر به قطع ارتباطات فرکانس بالای رادیویی در بخش روز زمین که شامل کشورهای حاشیه اقیانوس اطلس و شرق اقیانوس آرام بود.

این کارشناسان همچنین اظهار کردند که منطقه ۲۰۳۵ در حال گردش بوده و با خارج شدن از منظر زمین، خطر طولانی‌تری متوجه انسانها نخواهد کرد اما تاثیرات آن در آینده نزدیک دیده خواهد شد.

جرقه‌های خورشیدی کلاس X هنگامی که در مسیر مستقیم زمین قرار گرفته باشند می‌توانند جان فضانوردان را در فضا بخطر انداخته و همچنین در ماهواره‌های ارتباطی و ناوبری حاضر در مدار اختلال ایجاد کنند.

قویترین جرقه‌های کلاس X‌ همچنین می‌توانند بر شبکه‌های برق و دیگر زیرساختهای زمین تاثیر بگذارند.

جرقه خورشیدی روز پنج‌شنبه، چهارمین جرقه منتشر شده در سال ۲۰۱۴ محسوب می‌شود.

کلاس X‌ شامل شدیدترین جرقه‌های خورشیدی بوده و اعداد در کنار آنها نشان‌دهنده اطلاعات بیشتر در مورد قدرت آنهاست. یک جرقه X2 دوبرابر شدیدتر از X1 بوده و درعین‌حال جرقه X3 سه برابر شدت بیشتری دارد.

جرقه خورشیدی اخیر در پی یک جرقه X1.2 در هفتم ژانویه (۱۷ دی ۹۲)،‌ جرقه غول‌پیکر X4.9 در ۲۴ فوریه پنجم اسفند ۹۲) و یک جرقه خورشیدی X1 در ۲۹ مارس (۹ فروردین) روی داده است.

در حالیکه جرقه‌های کلاس X قدرتمندترین انفجارات سطح خورشید هستند؛ این ستاره همچنین جرقه‌های متوسط تر کلاس M – که نمایشه ای شفق قطبی را در زمین به دنبال دارند و طوفان های ضعیف تر کلاس C را در خود تجربه می‌کند.

خورشید در حال حاضر در دوره فعال چرخه ۱۱ ساله هواشناسی خود قرار داشته که قرار بود در سال ۲۰۱۳ به اوج فعالیت خود برسد.

تصاویر جرقه اخیر توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا به ثبت رسیده‌اند.

منبع: هوپا



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی