امروز:جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : سه شنبه, فروردین 5ام, 1393 | پرینت مطلب |لیلا حلاج| بازديد: 1,115 بار

چشمه های معدنی مازندران؛ جاذبه های زیبا اما ناشناخته

طبیعت و اقلیم خاص مازندران، داشتن آب های معدنی گرم و سرد، مازندران را به یکی از استانهای منحصربفرد در گردشگری سلامت تبدیل کرده است.

چشمه های طبیعی آبگرم یکی از زیباترین و دلرباترین جلوه های طبیعی مازندران بوده که مقصدی خاطره انگیز برای گردشگران و مازندرانی ها رقم می زنند، این مناطق هرچند همه ساله  تعدادی گردشگر ومسافر را به خود جذب می‌کند اما این جاذبه یکی از ناشناخته‌های مازندران است.

آب های معدنی مازندران در بخش لاریجان شهرستان های آمل، رامسر، منطقه ییلاقی لاویج شهرستان نور، تنکابن، بابل، سوادکوه، نکا و ساری واقع و چشمه های آب معدنی دیگری نیز در استان  شناسایی شدند.

چشمه سورت از زیباترین جاذبه های شهرستان ساری است که در ارتفاعات منطقه سورت و در پنج کیلومتری قلعه سر و شرق روستای اروست واقع شده است و مشتمل بر دو چشمه با آبهای کاملا متفاوت از نظر رنگ، بو و مزه است و دارای منظره ای بدیع از پلکان های آب ریز با رنگ طبیعی است.

 آبهای معدنی آب اسک

قریه آب اسک در ۸۰ کیلوکتری آمل به تهران در محور هراز قرار دارد، آبهای معدنی گرم با مواد گوگردی در همه نقاط این روستا جاری است که بصورت سنتی گردشگران بیشماری را برای استفاده از آب معدنی و هوای مطبوع کوهستانی به این منطقه مسافرت می کنند.

آب های معدنی آب اسک با برخورداری از املاح فراوان و مواد گوگردی برای درمان بیماریهای پوستی، درمان درد مفاصل و استخوان بسیار مفید است.
آب گرم معدنی آزرو: در روستای آری در ببندپی شرقی و جنوب شرقی بابل در میان یک دره زیبای جنگلی و در کنار رودخانه قرار دارد که مجموعه طبیعی بی نظیری را با ترکیبی جالب عرضه می کند.

آب معدنی فیروزه ای رنگ در دل جنگل های سبز منظره ای را خلق کرده است که در دیگر نقاط کمتر دیده شده است و آب با جوشش از دل زمین استخر کوچکی را پدید آورده که به خاطر ترکیبات گوگردی برای بیماریهای جلدی، روماتیسم و درد مفاصل بسیار مفید است.

جاده دسترسی به آن به جاده جیبی معروف است و از شهر بابل آغاز می شود و و پس از طی ۲۰ کیلومتر به آبادی گلوگاه مرکز بخش بندپی می رسد و با عبور از پل سجارود وارد جاده دهستان فیروزجاه شده و پس از طی دو کیلوکتر وارد روستای زیبا و سنتی آری می شود که آب معدنی را در خود جای داده است.

آب گرم معدنی فلک ده در دلیرسر قرار دارد و مسیر آن از سه راهی خرم آباد رد داخل شهر تنکابن و قبل از پل چشمه یکله آغاز می شود و پس زا عبور از شهر خرم آباد به دو راهی لتاک می رسد. این محل پس از عبور از پل به فاصله اندک دو راهی سه هزار و لیرسر وجود دارد که از این محل جاده ادامه می یابد.

کل فاصله تنکابن تا روستای سنتی فلک ده ۳۳ کیلومتر است و آب گرم با درجه حرارت متوسط در کنار رودخانه لیرسر و یک چشمه آب سرد بهمراه جنگل های انبوه و کوههای پوشیده از درخت قرار دارد.
امکانات اقامتی این چشمه ها پاسخگوی  نیازهای  گردشگران نیست. آب های  معدنی از نظر گردشگری  و پزشکی همواره مورد توجه قرار گرفته است. منابع آبهای معدنی هر کشور می تواند منبع درآمد مهمی به ویژه از نظر جلب جهانگردان باشد.

به گزارش مهر، آب های  گرم مازندران می تواند به رونق صنعت توریسم در استان منجر شود البته در صورتی که امکانات جانبی جذب گردشگردر این مناطق فراهم شود. گردشگران، طبیعت دوستان و بیماران دردهای مفصلی، روماتیسم و افراد دارای عارضه های پوستی همواره با آگاهی و اطلاع از خواص درمانی و دارویی مواد معدنی، این چشمه ها را به عنوان پزشک طبیعت ،بهترین مکان برای درمان خود معرفی می کنند.

چشمه های  آبگرم مازندران با خاصیت درمانی و تفریحی می تواند حلقه اتصال چرخه گردشگری، جاذبه های طبیعی و تاریخی و مذهبی باشد.

رامسر شهر چشمه های آب معدنی

رامسر به داشتن چشمه‌های معدنی معروف است که به جز یکی از آنها بقیه چشمه های آب‌گرم هستند. آب های معدنی رامسر علاوه بر خواص درمانی که دارند در اطراف خود طبیعت زیبا و دیدنی را هم برای گردشگران و طبیعت دوستان به همراه دارند.

میزان دمای بزرگ‌ترین آب‌گرم معدنی رامسر که به شماره یک معروف است ۴۲درجه سانتیگراد است که بهترین حد تحمل بدن است. گردشگرانی که ازاین منطقه بازدید کرده‌اند علاوه بر توصیف چشمه های آبگرم معدنی رامسر میزان حرارت آنرا معین کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان این که کشور ما با داشتن بیشترین چشمه های آب گرم درمقایسه با کشورهای دیگر، سهم چندانی از این گردشگران ندارد و هنوز نتوانسته جایگاهی در این بین برای خود کسب کند، افزود: می توان  با برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب نسبت به شناسایی چشمه های آب گرم و توسعه زیرساخت های گردشگری در این مناطق سهم قابل قبولی در توسعه توریسم درمانی داشته باشیم.

دلاور بزرگ نیا افزود: با تبلیغات مناسب و گسترده، سرمایه گذاری و همکاری بخش خصوصی می توانیم از چشمه های معدنی و آب گرم منحصر در جهت آرامش و نشاط گردشگران  و جذب توریست خارجی بهره ببریم.

وی گفت: با توسعه امکانات چشمه های آبگرم در مازندران سالانه  هزاران گردشگرمی توانند از این امکان بالقوه دراستان استفاده کنند و صدها نفربطور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار شوند.

وی افزود: چشمه های آب معدنی به عنوان یکی از جذاب ترین مواهب طبیعی که محل استقرار آنها در کوهپایه ها، دشت هاو جنگل ها بوده،همواره به عنوان یکی از عناصر مهم صنعت گردشگری طبیعی مطرح بوده و طیف وسیعی از گردشگران را به خود جذب می کنند.

به گزارش مهر، تا پایان دوم فروردین ۱٫۹ میلیون مسافر در استان مازندران اقامت کردند.



مطالب مرتبط

avatar

نویسنده: لیلا حلاج

دانشجوی دکتری اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی