امروز:جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جمعه, بهمن 9ام, 1394 | پرینت مطلب |عباسعلی داداشی رودباری| بازديد: 807 بار

اختتامیه و بیانه پنجمین کنفرانس منطقه ای تغییر اقلیم

لزوم تبدیل تهدیدهای ناشی از تغییر اقلیم به فرصت

تهران- ایرنا- پنجمین همایش منطقه ای تغییر اقلیم در بیانیه پایانی خود بر آمایش سرزمینی و سیاستگذاری کلان کشور با توجه به پیامدهای این پدیده و تبدیل تهدیدها به فرصت ها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، پنجمین همایش منطقه ای تغییر اقلیم عصر روز (سه شنبه ۶ دی ۱۳۹۴) با برگزاری آیین اختتامیه و قرائت بیانیه ۹ بندی در هتل المپیک تهران به کار خود پایان داد. در این بیانیه برخی ضرورت های مدیریت صحیح تغییر اقلیم برای تبدیل این تهدید به فرصت مواردی مانند جایگزین کردن انرژی های تجدیدپذیر با فسیلی در برنامه ششم توسعه، در نظر گرفتن پیامدهای تغییر اقلیم در برنامه آمایش سرزمینی و سیاست های کلان، به پایان رساندن تحقیق های ویژه در بخش مسکن و شهرسازی با هدف افزایش بهره وری انرژی در اقلیم های مختلف و طراحی و توسعه مدل گردش عمومی ملی از سوی سازمان هواشناسی با همکاری معاونت علمی و فنی ریاست جمهوری اعلام شد. تعیین یک متولی مشخص برای پیگیری امور مرتبط با تغییر اقلیم در کشور، افزایش قابلیت های سازگاری در برابر اثرهای نامطلوب تغییر اقلیم، بازنگری اسناد برنامه آمایش سرزمین با رویکرد توجه به این اثرها در حوزه های مختلف و لحاظ کردن آن در برنامه ششم توسعه، ارائه آموزش و آگاه سازی عمومی در این زمینه، حمایت از همکاری پویای سازمان های مردم نهاد در برنامه های سازگاری با اقلیم و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای همزمان با توسعه پایدار، از مفاد این بیانیه بود. در این بیانیه بر برنامه ریزی و حمایت از شرکت های دانش بنیان برای ارتقای دانش نیروگاه های تولید انرژی تجدیدپذیر خورشیدی، امواج دریا، باد و… و تعیین راهکارهایی از سوی دولت به منظور کاهش پیامدهای ناشی از خشکسالی تاکید شد. شرکت کنندگان در این همایش بر لحاظ کردن امر تغییر اقلیم در برنامه های چشم انداز و برنامه ششم توسعه کشور و اجرا شدن سیاست های کلان و اسناد بالادستی مرتبط با این موضوع تاکید کردند. به گزارش ایرنا، از مجموع ۲۵۰ مقاله دریافت شده برای پنجمین همایش منطقه ای تغییر اقلیم، ۳۹ مقاله به طور شفاهی و ۱۰۵ مقاله به صورت پوستر ارائه شد.همچنین متخصصان، دانشگاهیان و مسئولان در ۶ کارگاه علمی حضور یافتند.

.::مقالات برتر در بخش سخنرانی::.

” مطالعه اثر پدیده مادن_جولین بر بارش مناطق خشک کشور و ساز و کار آن ” اثر محمد علی نصر اصفهانی و مهران چراغ پور

” آینده پژوهی شهر مشهد و اثر آن بر منابع آب های زیرزمینی “ اثر محمود احمدی و عباسعلی داداشی رودباری

” دو قرن بازسازی حلقه-درختی دما در قسمت غربی رشته کوه های البرز “ اثر مهدی نادی، کامبیز پورطهماسبی، جواد بذرافشان و مهسا صادق پور

.::مقاله برتر در بخش پوستر::.

“اثرات تغییر اقلیم بر حمل و نقل ریلی” بابک امیدوار و سهیلا ایلتج

در ادامه از آقایان: دئون تربلانژ مدیر شاخه تحقیقات جوی و زیست محیطی سازمان هواشناسی جهانی، ژان پاسکال معاون اسبق هیئت بین الدول تغییر اقلیم، مجید حبیبی نوخندان رئیس پژوهشکده اقلیم شناسی و امیلیو کوئواس مدیر پژوهشکده هواشناسی ایزانا به عنوان سخنران برتر تقدیر به عمل آمد.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: عباسعلی داداشی رودباری