امروز:جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, مهر 4ام, 1394 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 541 بار

چشم انداز وضعیت آب و هوای کشور طی مهر ۹۴

خروجی مدل های پیش یابی در ماه اکتبر بعنوان غالب برهه مهر ماه که آغاز گری (onset) بارش ها در فصل جدید بارشی محسوب می گردد، بیانگر وقوع گرمایش نابهنجار نسبتا قابل توجه دما نسبت به سطح نرمال را در سطح کشور نشان می دهد، بطوری که این گرمایش عمده مشخصه آب و هوایی مهر امسال را شامل می گردد. در بررسی مدل ها دلیل اصلی این گرمایش اسقرار جریانات پر ارتفاع تراز میانی تا عرض های شمالی تر از موقعیت جغرافیایی کشور و همچنین وجود جریانات گرم جنوبی ناشی از فعالیت تراف بادهای غربی منطقه اروپا و عبور متناوب سامانه های چرخندی مهاجر از حریم منطقه می باشد.

4
از نظر میزان ناپایداری های جوی نیمه اول و دوم مهر ماه قابل تمایز می باشد:
۱- در طی نیمه اول مهر ماه وقوع گرمایش در بخش هایی غربی کشور دیده می شود که بتدریج به نواحی داخلی تر و سواحل خزر کشیده خواهد شد و هوایی گرم در پهنه کشور حاکم خواهد شد. میزان شرایط ناپایدار در این برهه در حد کمتر از نیمه دوم ماه می باشد و بارش های عمده در ارتفاعات البرز و زاگرس محدود می گردد.

1

۲- در نیمه دوم با تغییر بنیادی الگوهای حاکم در سطح فرامنطقه ای شرایط عمیق تغییر و پاییزی شدن الگوها به چشم می خورد:

الف: در ناحیه شمال غربی اروپا در حوزه اسکاندیناوی شرایط بندال که با افزایش میزان فشار و ارتفاع تراز میانی جو این مناطق همراه می باشد حاکم گشته منجر به جابجایی توده های آب و هوایی به عرض های پایین تر منطقه اروپا می گردد روباد قطبی تضعیف و بر روی ناحیه مدیترانه استقرار پیدا می کند.
ب: توده های آب و هوایی در بستر مدیترانه توقف کرده و با حرکت به سمت شرق ضمن کسب انرژی به منطقه نردیک شده که شرایط چرخندی و بسته بودن آن منجر به ماندگاری بیشتر آنها در منطقه می گردد.

Untitled

ج: شرایط سطح زمین بیانگر شکل گیری کمربند سراسری پرفشار در ناحیه معتدله می باشد که ضمن برقرار گرادیان فشاری مناسب و ایجاد شارش های سرد به درون مراکز توده های کمفشار سبب جابجایی آن در طول عرض های پایین تر و حرکت آنها به سمت منطقه می گردد.

3

با این چشم انداز به نظر می رسد شرایط دگرگونی عمیق جوی در مهر ماه از دهه سوم یعنی از تاریخ ۲۰ ام به بعد در سطح منطقه و فرامنطقه ای ایجاد گردد با این شرایط وضعیت گرمایش هوا که به دلیل وجود پشته تراز میانی و نزدیکی توده های آب هوایی در منطقه بوجود آمده ست با ورود سامانه ها به منطقه و عقب نشینی کمربند پر ارتفاع جنب حاره ای و برقراری شرایط ناپایداری (افزایش پوشش ابر آسمان) افت دما از سمت شرق مدیترانه و بخش های غربی کشور آغاز گردد.

منبع: tehranweather.ir



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد