امروز:جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, مرداد 17ام, 1394 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 4,085 بار

ارتباط شاخص AMO با شاخصهای PDO, NAO,AO

شاخص AMO معرف یک نوسان در روند کلی دمای سطح آبهای اقیانوس اطلس شمالی است. و این شاخص هم همانند سایر شاخصهای دیگر دارای فازهای سه گانه است. AMO در درواقع معرف  تغییرات طولانی مدت در دمای سطح آب  اقیانوس اطلس شمالی، با فاز سرد و گرم  برای دوره ۲۰-۴۰ ساله  است.البته این تغییرات دمایی در گذشته نیزبوده و طبیعی هستند. فاز گرم amo معمولا با بیشترین و قویترین  هاریکنها و معمولا با دمای بیشتر از نرمال نیمکره شمالی همراه است. و بطور کلی بر بارش و دمای نیمکره شمالی اثرات قابل توجهی دارد. از آنجائیکه شناخت روابط بین شاخصهای دور پیوندی و اثرات آنها بر شرایط دمایی و بارش مهم است لذا در این پست هم ارتباط شاخص مهم AMO با شاخصهای PDO,NAO,AO, و هاریکنهای قدرتمند و تعداد آنها در سطح آبهای اقیانوس اطلس و ارتباط این شاخص با دمای جهانی اشاره آماره ایی خواهیم داشت.

ارتباط آماری بین تعداد هاریکانها با فازهای AMO

با مقایسه روند دو نمودارفوق بخوبی تقویت شدت و تعداد هاریکنها در فاز مثبت AMO قابل درک است وبلعکس کاهش و تضعیف شدت آنها در فاز منفی AMO نیز قابل ملاحظه است.

 ارتباط شاخص AMO با دو شاخص NAO,AO

همانطوریکه می دانیم دو شاخص AO,NAO از مهمترین شاخصهای تاثیر گذار بر بارش و دمای مناطق مختلف نیمکره شمالی محسوب می شوند که بر بارش و دما ایران هم سهمی بالایی دارند. معمولا این دو شاخص در خیلی از مواقع هم فاز هستند و در مواقعیکه این هم فازی آنها حفظ شود اثرات باثبات و عمیقی بر شرایط جوی دارند. درشکل فوق روند همفازی دو شاخص مذکور با تغییرات دمای سطح آبهای اقیانوس اطلس مقایسه شده است که نشان دهنده رابطه عکس بین آنها است. یعنی زمانیکه AMO منفی است NAO.AO مثبت هستند و زمانیکه AMO مثبت است دو شاخص مذکور در فاز منفی هستند.

ارتباط شاخص AMO با شاخصNAO

با مقیاسه دو تصویر بالا و بررسی روند دو شاخص مذکور از سال ۱۹۵۰ به بعد بخوبی به رابطه عکس بین دو شاخص NAOو AMO پی می بریم.

ارتباط روند دو شاخص PDO,AMOبا دمای هوا

با مقایسه روند دوشاخص PDO,AMO ,دمای هوا بخوبی به این واقعیت دست پیدا خواهیم کرد که  در مواقعیکه هر دو شاخص مذکور در فاز مثبت قرار دارند دمای هوا افزایش می یابد و وقتی دو شاخص در فاز منفی قرار می گیرند با کاهش دمای هوا همراه هستیم.

چشم انداز شاخص AMO:

منبع :وبلاگ رحمن پرنو

برگرفته از:http://www.intellicast.com/Community/Content.aspx?a=127


برچسب‌ها:,

مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد