امروز:جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : پنجشنبه, مرداد 8ام, 1394 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 940 بار

تحلیل کلی جو

با توجه به مدلهای کنونی و روزهای آتی نکات زیر قابل برداشت است:

 

۱- با توجه به باد تراز۲۵۰هکتوپاسکال موقعیت مکانی فعالیت جت جنب حاره کمربند ۴۰ شمالی بوده و تاثیر چندانی بر جو ایران ندارد.

۲- با توجه به باد تراز ۲۵۰ بواسطه عبور سامانه کم ارتفاعی از فراز روسیه ,شاهد شکلگیری ناوه ایی در شمالشرق ایران خواهیم بود که برای ایران پیامدهای زیادی ندارند.

۳- با توجه به آرایش خطوط کنتوری تراز۵۰۰هکتوپاسکال اثرات این ناوه در شمالشرق ایران بشکل ضعیفتری قابل درک است.

۴- با توجه به آرایش خطوط کنتوری , تقویت و گسترش پشته پر ارتفاع جنب حاره ایی بر فراز ایران بخصوص نیمه غربی و دامنه های زاگرس طی روزهای آتی پیش بینی می شود.

۵- با توجه به آرایش خطوط همدمای تراز ۸۵۰ فرارفت دما برروی سرتاسر دامنه های زاگرس و نیمه غربی و جنوبغربی و شمالغربی محسوس تر از سایر نقاط کشور خواهد بود.

۶- با توجه به توزیع رطوبت ۸۵۰ ,رطوبت خوبی در سطح فلات ایران بجز سواحل شمالی و جنوبی دیده نمی شود .

۷- با توجه به میدان باد تراز۸۵۰ و سطح زمین کما کان تداوم بادهای ۱۲۰روز با شدت و ضعف در نیمه شرقی و  بادهای شمالغربی و غربی برروی نیمه غربی ایران و کشور عراق نیز قابل درک است.

۸- با توجه به نقشه توزیع فشار سطح زمین در حال حاضر غالب مناطق ایران بجز سواحل شمالی تحت استیلای زبانه کمفشار جنوبی (انتقال خط همفشار۱۰۰۴ به سواحل شمالی)قرار دارد که طی روزهای آتی بدلیل نفوذ زبانه پرفشار نسبی به نیمه شمالی کشور محدود به مناطق مرکزی و جنوبشرقی و جنوبغربی و غربی خواهد شد.

۹- با توجه به میزان آب قابل بارش و شاخص همرفتی و ناپایداری انرژی قابل دسترس کما کان سواحل شمالی و جنوبی ایران از پتانسیل متوسطی برخوردارند و در سایر فلات ایران بسیار ضعیف خواهد بود.

نتیجه: کما کان رخداد دما های نزدیک به رکوردهای این موقع از سال در نیمه غربی و جنوبغرب و کاهش چند درجه ایی دما در سواحل شمالی و شمالشرق و رخداد بارشهای نقطه ایی در سواحل شمالی و جنوبی و ارتفاعات (مازندران – شمال سمنان – گلستان – خراسان شمالی – جنوب کرمان و هرمزگان)و رخداد پدیده گردوحاک در نیمه شرقی و تداوم پدیده شرجی در بخش جنوبی استان خوزستان پیش بینی می شود.

تذکر: دمای بالای فلات تبت و شبه جزیره عربستان هم قابل ملاحظه هستند.

میدان باد تراز۲۵۰هکتوپاسکال

آرایش خطوط کنتوری تراز۵۰۰هکتوپاسکال

میدان باد و دما و رطوبت تراز۸۵۰هکتوپاسکال

 

آب قابل بارش و انرژی پتانسیل قابل دسترس

 

منبع: وبلاگ رحمن پرنو

 


برچسب‌ها:

مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد