امروز:جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : یکشنبه, مرداد 4ام, 1394 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 645 بار

علم جغرافیا توسط پروفسور گنجی در ایران ارتقا یافت

به گزارش ایرنا، سید حجت الحق حسینی روز شنبه در آیین سومین سالگرد درگذشت پروفسور محمد حسن گنجی، پدر علم جغرافیای ایران اظهار کرد: گنجی میراث دار دانش کهن جغرافیا در سطح بین المللی بود.

وی با بیان اینکه بعد از تاسیس دارالفنون توسط امیرکبیر، دانش تاریخ و جغرافیا در ایران رشد کرد، گفت: باید پروفسور گنجی را از نظر اخلاقی و علمی به دانشجویان معرفی کنیم.

وی گفت: پروفسور پس از تحصیل در انگلستان به ایران برمی گردد و در دانشگاه تهران رشته جغرافیا را اعتلا می دهد.

رییس دانشکده هنر دانشگاه تهران ادامه داد: ایشان ۶۰ سال در دانشگاه تهران خدمت کرده و در خدمت شش نسل از جغرافیدانان بوده است.

حسینی افزود: پروفسور گنجی همچنین در سال ۱۳۳۱ با استفاده از بورس تحصیلی عازم آمریکا شد و دکتری خود را در رشته جغرافیا از دانشگاه کلارک دریافت کرد.

وی ادامه داد: از پروفسور محمد حسن گنجی ۱۲ کتاب به زبان فارسی، ۱۴ کتاب به زبان انگلیسی و بیش از ۱۰۰ مقاله در رشته جغرافیا و هوا شناسی بجا مانده است.

رییس دانشکده هنر دانشگاه تهران با بیان اینکه دکتر گنجی در سال ۱۲۹۱ درشهرستان بیرجند متولد شد، گفت: ایشان تحصیلات ابتدایی و تکمیلی را در مدرسه شوکتیه بیرجند ادامه داده که در این دوران توانست چهار مدال طلا و دو مدال نقره کسب کند.

حسینی با اشاره به اینکه بنیاد ایران ‎شناسی در تمام استان های کشور شاخه ای داشته، افزود: در خراسان جنوبی این شاخه وجود ندارد که نیاز است با همکاری مسوولان این شاخه راه اندازی شود.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد