امروز:جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : یکشنبه, مرداد 4ام, 1394 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 440 بار

تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین چالش های آتی سرمایه گذاری شرکت های نفتی

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی گاردین، اکونومیست هشدار داده است که سرمایه گذاران خصوصی در عرصه تولید و عرضه سوخت فسیلی در معرض از دست دادن ۴٫۲ ترلیون دلار (۲٫۷ ترلیون یورو) از ارزش دارایی های خود تا سال ۲۱۰۰ بر اثر تاثیر تغییر آب و هوا هستند.

این گزارش می افزاید: حتی اگر افزایش دمای جهان در بالای دو درجه سانتی گراد نگاه داشته شود، باز هم این خسارت ایجاد می شود.

این تحقیق جدید نشان می دهد که اگر اقدام محکمی در این راستا در گفت و گوهای آتی در زمینه تغییرات آب و هوا در پاریس اتخاذ نشود و جو زمین تا بیش از پنج درجه سانتی گراد گرم شود در آن صورت سرمایه گذارن با خسارتی در حدود ۷ تریلیون دلار مواجه می شوند،که این میزان خسارت از کل سرمایه بازار فعلی بورس اوراق بهادار لندن بیشتر است.رقم ۴٫۲ ترلیون دلار تقریبا معادل ارزش شرکت های نفت و گازی جهان و یا تولید ناخالص داخلی سالانه ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ جهان است

نیک رابینز، که در بخش مدیریت تحقیقی در زمینه طراحی یک سیستم مالی پایدار در برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد همکاری می کند، گفت: بازارهای مالی تهدید ناشی از تغییر آب و هوا را به اندازه کافی جدی نگرفته اند.

درواقع اگر خطر سقوط هواپیما پنج درصد باشد سوار هواپیما نمی شویم ،اما در زمینه تغییر آب و هوا با همان سطح خطر مواجه هستیم اما توجهی به آن نمی کنیم.









avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد