امروز:جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : یکشنبه, تیر 21ام, 1394 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 366 بار

زنبورها ناپدید می‌شوند

تحقیقات جدید محققان کانادایی نشان داده که تغییر اقلیم باعث ناپدید شدن زنبورها از مناطق وسیعی از جهان شده ‌است. این امر می‌تواند گرده‌افشانی محصولات زراعی در آمریکای شمالی و اروپا را با یک فاجعه رو‌به‌رو سازد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه خراسان، بررسی‌های جدید زیست‌شناسان دانشگاه اوتاوا نشان میدهد که با افزایش دمای زمین، زنبورها از نواحی که پیش از این اشغال کرده‌ بودند، ناپدید شده‌اند و به نظر می‌رسد که نتوانسته‌اند برای یافتن زیستگاه‌های بهتر به مناطق شمالی مهاجرت کنند.

جیمی کر، یکی از دست‌اندرکاران این تحقیق اظهارکرد: در سال‌های اخیر زنبورهای عسل مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته‌اند، زیرا تعداد آنها طی فرآیند رازآلودی که از آن به نام اختلال نابودی کلونی یاد می‌شود، دچار کاهش شدیدی شده ‌است. محققان عوامل مختلفی را در بروز این فاجعه موثر می‌دانند که از استفاده بیش از اندازه از حشره کش‌های نئونیکوتینوئید تا شیوع انگل‌ را شامل می‌شود.

محققان، موارد مشاهده شده از این زنبورها را در بین زیستگاه‌های قدیمی مورد بررسی قرار داده و دریافتند که در بین سال‌های ۱۹۰۱ تا ۱۹۷۴ حدودا در ۷۶ نقطه در اروپا و آمریکای شمالی جمعیت‌هایی از این زنبورها حضور داشته‌اند. در این زمان، تغییرات اقلیم قابل چشم‌پوشی بود. با افزایش اثرات گرمایش جهانی در بین سال‌های ۱۹۷۴ تا ۲۰۱۰، گستره حضور زنبورها در هر سال ۳۰۰ کیلومتر کاهش پیدا کرد.

محققان با بررسی عوامل مختلف، به این نتیجه رسیدند که گرم شدن هوا در مرزهای جنوبی گستره حضور زنبورها، باعث مرگ و نابودی آنها شده ‌است.

آنها به دنبال راه‌هایی برای نجات این گونه با ارزش هستند و اعلام کرده‌اند که مدیریت برخی تهدیدها، همچون آفت‌کش‌ها می‌تواند آسیب‎پذیری زنبورها در برابر تنش‌های گرمایی را کاهش دهد. باغداران نیز می‌توانند برای کمک به این موجودات کوچک قدمی بردارند. گل‌ها و گیاهان بومی اغلب برای زنبورها بهتر از گل‌های پر زرق و برق غیربومی هستند و کاشت چنین گیاهانی به نجات آنها کمک می‌کند.

زنبورها در جهان گرده‌افشان‌های بی‌مانندی هستند و اهمیت اقتصادی زیادی دارند. مطالعات ارزش گرده‌افشانی تنها یک گونه از زنبورها را بیش از سه میلیارد دلار در هر سال تخمین می‌‎زند.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی