امروز:جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, خرداد 27ام, 1394 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 306 بار

امواج گرمایی دریایی؛ عاملی موثر در تغییر حیات دریایی

به گزارش گروه بین الملل زیست نیوز، به اعتقاد دانشمندان، رویدادهای آب و هوایی شدید از این دست در آینده و به واسطه تغییرات آب و هوایی، شیوع بیشتری می یابند. این در شرایطی است که درباره تاثیر امواج گرما بر زیست بوم های خشکی پژوهش های مختلفی انجام شده، اما تا به امروز تاثیر آنها بر دریاها کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.

با وجود این، رویدادهای سال گذشته میلادی در دریای ساحل غربی استرالیا، این مساله را بیش از پیش مشخص ساخت که تاثیر امواج گرما بر زیست بوم های آبی می تواند شدیدتر و سریع تر از آن چیزی باشد که پیش بینی می شد. پس از گذشت بیش از ۱۰ هفته از آغاز ماه ژانویه، دمای آب دریا در ساحل غربی استرالیا بین ۲ تا ۴ درجه سانتیگراد بیشتر از میانگین سال های گذشته بود که شدیدترین رویداد گرمایشی از زمان آغاز ثبت رکوردها در این زمینه محسوب می شد.

“دنیل اسمیل” از دانشگاه “استرالیای غربی” و همکارانش در نوامبر ۲۰۱۱ به بررسی شرایط این منطقه پرداختند. این اقدامی است که از سال ۲۰۰۶ تاکنون به صورت سالانه انجام شده و نتایج آن حاکی از تغییر چشمگیر در زیست بوم بکر و پایدار ساحل غربی استرالیا بود.

به گفته اسمیل، زیست بوم دریایی ساحل غربی استرالیا پیچیدگی خود را از دست داده بود. بر همین اساس، فراوانی “اشنه دریایی” که ۸۰ درصد این منطقه را پوشش داده و گستره وسیعی از زیستگاه ها را ایجاد کرده بود، به ۵۰ درصد رسیده بود. در مقابل جلبک “تورف” (Turf) جایگزین آن شده بود.

اما رویداد ساحل استرالیا اولین نمونه از تاثیر مخرب امواج گرمایی دریایی محسوب نمی شود. امواج گرمایی که در سال ۲۰۰۳ اروپا را فرا گرفته بودند موجب بروز امواج گرمایی در دریای مدیترانه شدند. در نتیجه، دمای آب مدیترانه بین ۱ تا ۳ درجه سانتیگراد افزایش یافت و ۸۰ درصد از مرجان های بادبزنی مناطقی که تحت تاثیر امواج گرمایی قرار گرفته بودند، نابود شدند.

به اعتقاد “کریس توماس” از دانشگاه “یورک”، در شرایطی که رسیدگی به این چالش ها آسان نیست، الگوهای مختلف حاکی از افزایش رویدادهای شدید آب و هوایی در آینده هستند. بنابر پیش بینی آقای توماس، تغییرات آب و هوایی تا سال ۲۰۵۰ موجب انقراض ۱۵ تا ۳۷ درصد از گونه های سیاره زمین خواهد شد. در صورت تکرر رویدادهای شدید آب و هوایی، امکان ثبت ارقامی فراتر از این پیش بینی نیز وجود دارد.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد