امروز:جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جمعه, فروردین 14ام, 1394 | پرینت مطلب |ملیحه سادات حمصی| بازديد: 1,181 بار

باد ساب ژئوستروفیک و سوپرژئوستروفیک و باد سیکلوستروفیک

باد ساب ژئوستروفیک و سوپرژئوستروفیک( SUBGEOSTROPHIC AND SUPERGEOSTROPHIC WIND)

اطلاعات در این درس بر اساس اطلاعات درس قبلی در باد گرادیان می باشد.یک جریان گرادیان در ناوه(trough)، ساب ژئوستروفیک نامیده می شود.لغت Sub به معنی این است که سرعت باد کمتر از آن مقداری است که انتظار می رود باشد اگر باد ژئوستروفیک حاکم باشد.دیاگرام اول در شکل زیر باد ساب ژئوستروفیک را نشان می دهد.
یک جریان گرادیان در یک پشته(ridge) را سوپرژئوستروفیک می نامند.لغت Super به معنی این است که سرعت باد بزرگتر از آنچه هست که مورد انتظار می رود اگر باد ژئوستروفیک حکمفرما باشد.دیاگرام دوم در شکل زیر باد سوپرژئوستروفیک را نشان می دهد.

subgeostrophicwinda

supergeostrophicwinda

باد سیکلوستروفیک (THE CYCLOSTROPHIC WIND)

باد سیکلوستروفیک از باد گرادیان متفاوت می باشد.از این جهت که نیروی کوریولیس را در بر نمی گیرد.نیروی کوریولیس به یک دوره زمانی بلند(ساعت ها) برای برقرار شدن نیاز دارد.چرخش هایی که در مقیاس زمانی دقیقه یا کمتر اتفاق می افتد،به طور خاص تحت تاثیر کوریولیس واقع نمی شود.
باد سیکلوستروفیک یک توازن بین دو نیروی PGF و CE می باشد.یک باد سیکلوستروفیک همچنین تمایل دارد که یک انحنای باریک تر در مقایسه با انحنای بین پشته و ناوه داشته باشد.این زمانی اتفاق می افتد که حرکت باد نه تنها در مقیاس زمانی کوتاه بلکه در مقیاس مکانی کوتاه تر باشد.
مثال بادهای سیکلوستروفیک شامل رعد و برق،تورنادو و پیچک(eddy) هست.
یک چرخش سیکلوستروفیک می تواند موجب یک سقوط کوتاه و سریع در فشار سطحی شود که با توجه به افزایش حرکات این چرخش می تواند تولید شود.

cyclostrophica

منبع: سایت آموزش هواشناسی JEFF HABY

http://www.theweatherprediction.com/habyhints3/746



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: ملیحه سادات حمصی

دکتری اقلیم شناسی،دانشگاه لرستان