امروز:جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, اسفند 6ام, 1393 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 2,275 بار

روستای زیبای پالنگان

روستای پالنگان در مرز بین استان کرمانشاه و کردستان قرار گرفته و این روستا از زیباترین روستای تاریخی کردستان است روستایی با معماری ویژه پله کانی که همانند دیگر روستاهای پله کانی ایران مانند ماسوله، زنوزق و گایکان چشم انداز منحصربه فردی دارد.

این روستا در دامنه کوه و در دو طرف دره قرار دارد و بافت آن از لحاظ معماری به صورت پلکانی ساخته شده است و پشت بام منزل پائین به منزله حیاط خانه بالاست.
رودخانه خروشان تنگیور که از میان آبادی می گذرد آن را به دو قسمت تقسیم کرده است و خانه های روستا با سنگ و بیشترشان به صورت خشکه چینی ساخته شده است.
این ناحیه از مراکز مهم کردستان در دوره سلجوقی به بعد بوده است و قلعه پالنگان که مجاور روستا و در بالای کوه قرار دارد بیانگر این مطلب است. با توجه به بقایای مساجد، منازل قدیمی و باغ های زیبای این روستا به نظر می رسد که شالوده اصلی آن به دوره سامانی بازمی گردد.
همچنین روستا دارای گورستان قدیمی است که چند سنگ قبر با خط کوفی مربوط به قرن ششم و هفتم در آن وجود دارد، اما از همه مهم تر بافت معماری پلکانی روستا است که دارای ارزش فراوان است. این روستا افزون بر داشتن معماری زیبا، دارای چشمه ها و آبشارها و طبیعتی سرشار از زیبایی منحصر به فرد در استان کردستان است. بیش از ۲۰ چشمه جوشان در دره تنگیور است که آب زلال و خنک خود را به رودخانه تنگیور می ریزند و آبشارهای حاصل از ریزش آب این چشمه ها بسیار دیدنی است. رودخانه تنگیور که از میان آبادی می گذرد، بخش اعظم آب خود را از این چشمه ها که در فاصله ۷۰۰ تا ۸۰۰ متری جنوب شرقی آبادی قرار دارند تأمین می کند و به همین رو آب رودخانه بسیار گوارا و خوش طعم است. رودخانه تنگیور بعد از گذر از آبادی در حدود ۱۲۰ متری غرب پالنگان به رودخانه پرآب سیروان می پیوندد.
به واسطه خصوصیات آب رودخانه تنگیور و این چشمه ها، بزرگ ترین مجتمع های پرورش ماهی در کنار این روستا ساخته شده است که بیشتر گردشگران به علت تازگی و نوع ماهی ها و همچنین قیمت مناسب آن برای غذا و همچنین دستاورد سفر به پالنگان، اقدام به طبخ ماهی در محل می کنند و اهالی این روستا بخشی از مایحتاج خود را از این رودخانه تأمین می کنند. این روستا بسیار سرسبز و دارای آب وهوای بسیار مطلوب و دل انگیز در فصل های بهار، پائیز و زمستان است و از این لحاظ از دیدنی ترین نقاط استان کردستان به شمار می رود.

 

 

پالنگان

پالنگان

پالنگان

پالنگان

پالنگان

پالنگان

پالنگان

پالنگان

پالنگان

پالنگان

 

منبع: http://ashpazierangin.net



مطالب مرتبط

نویسنده : avatefi Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : چهارشنبه, اسفند ۶ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۷:۴۸

با سلام
واقعا زیبا بود آقای دکتر
با تشکر از مطلب مفیدتون

نویسنده : سید اسعد حسینی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : پنجشنبه, اسفند ۷ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۲۲:۵۷

با سلام و احترام
ما هم از دیدگاه ها و نظرات همیشگی شما نهایت تشکر را داریم.
سپاس

نویسنده : معصومه کردی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : جمعه, اسفند ۸ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۶:۳۸

سلام
روستای زیبایی است.

نویسنده : سید اسعد حسینی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : شنبه, اسفند ۹ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۰۹:۰۹

با سلام
حتماً تشریف ببرید تصاویر و تعریف های زیادی از منطقه اورامانات در کردستان دیدیم و شنیدیم هرچند که بنده نیز هنوز موفق به دیدن این منطقه نشدم.
با سپاس از شما








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی