امروز:جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جمعه, اسفند 1ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 666 بار

مرکز سلول سرد بسته در شرق مدیترانه / زمستان در دروازه های ورود به کشور

طبق خروجی مدل های امروز، مرکز سلول بسته ای که روزهاست مورد تعقیب ماست، بر روی منتهی الیه شرق مدیترانه استقرار دارد. هسته سرد این سامانه را می توان از کانترهای بسته سرد ۵۳۱ ژئوپتانسیل دکامتر به ضوح تشخیص داد. حضور این سامانه در منطقه سبب برقراری جریانات گرم و مرطوب جنوبی از سمت دریای سرخ می گردد در نتیجه تغذیه رطوبتی مناسبی در مورد سامانه مذکور به چشم می خورد. سامانه مذکور از انرژی نسبتا بالایی بر خوردار می باشد و طی روزهای آینده سبب بارش برف و باران گسترده در نیمه غربی کشور، سواحل خزر، دامنه های زاگرس و شمال شرق و شرق کشور خواهد شد.

شکل ۱٫ تاوایی نسبی، ارتفاع ژئوپتانسیل و خطوط هم جریان تراز ۵۰۰ هکتوپاسکال، بالا (پنجشنبه ۳۰ بهمن) و پایین (جمعه ۱ اسفند ۹۳).

 

هسته سرد سامانه در تراز میانی از یکسو و  حاکمیت جریانات گرم و مرطوب جنوبی به دنبال مرکز کم فشار سطح زمین از سوی دیگر، شرایط ریزش برف را در سطح کشور متاثر خواهد نمود. به نظر می رسد بیشترین میزان ریزش و گستردگی پوشش برف در منطقه شمال غرب کشور باشد. استان های واقع در شمال غرب کشور به لحاظ بارش برف بویژه از بعد از ظهر روز جمعه بسیار مهیا خواهد بود. امتداد دامنه های رشته کوه های زاگرس و البرز بارش برف ریزش غالب می باشد اما در سطح فلات کم ارتفاع داخلی به دلیل حاکمیت هوای مرطوب جنوبی و همراهی ناوه با کمفشار سطح زمین مناسب نمی باشد. به همین سبب شرایط رخداد پدیده هایی مانند باران یخ زده، اسلیت و یا ریزش تگرگ در برخی مناطق کشور دور از انتظار نمی باشد.

شکل ۲٫ وضعیت بارش در اوج فعالیت سامانه بارشزا به تفکیک نوع بارش (باران، برف و باران یخ زده) در برهه ۶ ساعته ۱۵:۳۰ الی ۲۱:۳۰ روز جمعه ۱ اسفند ۹۳٫

عمده بارش های در روز یکشنبه بر روی دامنه های زاگرس مرکزی استان های چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، شرق خوزستان، غرب استان اصفهان و لرستان می باشد. لذا امکان آبگرفتگی معابر عمومی در برخی نقاط استان های یاد شده وجود دارد. بارش برف در مناطق کوهستانی شمال غرب، زاگرس و البرز به صورت برف بوده لذا اختلال در جاده های کوهستانی وجود دارد. گستردگی برف در روز جمعه بویژه در ساعات بعد از ظهر در استان های شمال غرب و امتداد دامنه های زاگرس بارز خواهد بود.

شکل ۳٫ مجموع بارش ۲۴ ساعته روز جمعه ۱ اسفند.

روز شنبه بارش ها در بخش های غربی کشور تضعیف می گردد، ضمن آنکه با نفوذ زبانه های توده هوای پرفشار و حاکمیت جریانات شمال غربی بارش ها در سواحل خزر تشدید شده و دما افت خواهد داشت. جریانات جنوبی از خلیج فارس به سمت زاگرس جنوبی و نواحی شرقی کشور منجر به رخداد بارش در استان های واقع در این خط شده ضمن آنکه در ارتفاعات زاگرس جنوبی ریزش برف پیش بینی می شود.

شکل ۴٫ مجموع بارش ۲۴ ساعته روز شنبه ۲ اسفند.

روز یکشنبه، در حالی که مرکز کمفشار در حال خروج از مرزهای شرقی کشور می باشد، عمده بارش ها در نوار شرقی و جنوب شرق کشور متمرکز می باشد، همچنین در نوار ساحلی خزر پدیده بارش را خواهیم داشت.

شکل ۵٫ مجموع بارش ۲۴ ساعته روز یکشنبه ۳ اسفند.

روز دوشنبه به جز بخش هایی از شمال شرق که احتمال وقوع بارش های پراکنده ای دارد، در سایر نواحی کشور پدیده بارش پیش بینی نمی شود. تا اینکه از روز سه شنبه اواخر وقت سامانه دیگری که بر روی مدیترانه شرقی حاکم شده ست از سمت نواحی غربی کشور فعالیت خود را آغاز خواهد نمود.

شکل ۶٫ مجموع بارش ۲۴ ساعته روز سه شنبه ۵ اسفند. بارش های تمرکز یافته بر روی شرق مدیترانه ناشی از استقرار مرکز سامانه بارشزا می باشد.

مجموع بارش ۶ ساعت در طی مدت فعالیت سامانه بارشی را در انیمیشن نقشه های هواشناسی ذیل مشاهده می نمائید:

شکل ۷٫ انیمیشن مجموع بارش ۶ ساعت و فشار سطح دریا پجشنبه ۳۰ اسفند ساعت ۱۵:۳۰ الی دوشنبه ۴ اسفند ۹۳ ساعت ۹:۳۰٫

 

با قرار گرفتن مرکز بسته سامانه ناپایدار در نزدیکی نواحی غربی کشور به دلیل نفود جریانات گرم جنوب غربی جلوی ناوه در ستون جو و حاکمیت پشته در تراز میانی جو، در نواحی مرکزی و شرقی کشور استقرار هوای گرم تر از نرمال را خواهیم داشت. در روز شنبه هوای سرد ناشی از فعالیت سامانه بارشی در بخش های شمال غرب، غرب در امتداد دامنه های زاگرس و همچنین البرز غربی و مرکزی سبب افت چشمگیر دما خواهد شد و هوای گرم در بخش های شرقی کشور استقرار خواهند داشت. بتدریج طی روز های یکشنبه و دوشنبه هوای سرد به بخش های مرکزی، دامنه های زاگرس جنوبی و بخش های شرقی کشور نیر خواهد رسید و سبب افت ملموس دما در این نواحی نیز خواهد شد. لذا توصیه می شود جهت جلوگیری و کاهش خسارات ناشی از افت ناگهانی دما و سرمازدگی اقدامات لازم و متقضی انجام پذیرد.

همانطور که گفته شد با این موج جریان هوای گرم و مرطوب جنوبی همراهی می کند، این وضعیت در نقشه های آب های قابل بارش به وضوح کاملا مشخص می باشد. در این نقشه رنگ های گرم بیانگر میزان مقادیر آب های قابل بارش بالا و رنگ های سرد بیانگر آب هوای قابل بارش کمتر از نرمال می باشد. مرکر سلول کمفشار سطح زمین به همراه جریان رطوبت جنوبی در مدت فعالیت سامانه نشاندهنده انرژی بالای سامانه در جهت وقوع بارش در مناطق مختلف کشور می باشد:

 

شکل ۸ . انیمیشن آب های قابل بارش از برهه پنجشنبه ۳۰ بهمن ساعت ۱۵:۳۰ الی دوشنبه ۴ اسفند ساعت

منبع: tehranweather.ir



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد