امروز:دوشنبه, ۱۸ تیر , ۱۴۰۳
زمان انتشار : پنجشنبه, بهمن 30ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 852 بار

آغاز توأمان اسفند و زمستان واقعی/بارش برف نیمه غربی کشور را سفیدپوش می کند

روز های زمستان ۱۳۹۳ یکی پس از دیگری دارن سپری میشن اما هنوز یک بارش برف سراسری نیمه غربی و شمالی ایران رو سفیدپوش نکرده. اما آخرین برونداد نقشه های هواشناسی نشون میدن یک موج مدیترانه ای که هوای سردی هم اونو همراهی می کنه، هم زمان با شروع اسفند ماه، بارش برف رو برای استان های شمال غرب و نیمه غربی کشورمون به ارمغان میاره. در روز های گذشته الگو های پیش یابی هواشناسی نفوذ سرما رو برای اواخر بهمن ماه نشون میدادن اما با تغییرات گسترده ای که در نقشه ها به وجود اومد، این سرما به روز های ابتدایی اسفند ماه کشیده شده. اما تحلیل آخرین داده های هواشناسی نشون میده طی امروز و فردا پنجشنبه ۳۰ بهمن، همچنان در برخی مناطق جنوبی، دامنه های مرکزی و جنوبی زاگرس، دامنه های البرز، شمال و شمال شرق کشور، شاهد بارش هایی خواهیم بود که پیک بارش ها انتظار داریم در سواحل دریای کاسپین رخ بده.

اما هدیه برفی مدیترانه از اول اسفند کار خودشو شروع می کنه. از روز جمعه اول اسفند ماه، با ورود یک موج کم فشار مدیترانه ای به غرب کشور، کم کم بارش باران در این مناطق شروع میشه اما از جمعه عصر و شب به علت نفوذ سرما به مناطق شمال غرب و نیمه غربی کشور، بارش ها یکی پس از دیگری در این مناطق به برف تبدیل میشه. این بارش برف طی روز شنبه دوم اسفند نیز با شدت و ضعف در این مناطق ادامه پیدا می کنه و از یکشنبه کم کم شاهد خروج کامل موج مذکور از مناطق غربی کشور خواهیم بود. بارش برف در برخی نقاط استان های شمال غرب و غرب کشور طی جمعه شب و روز شنبه نیمه سنگین پیش بینی میشه که این امر اختلال شدید در رفت و آمد جاده های ارتباطی این مناطق رو به همراه داره. برف و کولاک میتونه باعث بسته شدن برخی مسیر های کوهستانی مناطق شمال غرب و غرب کشورمون طی صبح شنبه بشه.
اما اثرات این موج در دامنه های البرز و شمال کشور هم چیزی جز بارش باران و برف نیست. خدا رو شکر این موج رد پای بارشی خوبی رو در بیشتر مناطق نیمه غربی و شمالی کشورمون به همراه داره. برای دامنه های البرز هم طی فردا پنجشنبه ۳۰ بهمن، شاهد بارش هایی خواهیم بود. اما از روز جمعه اول اسفند بارش ها در این منطقه هم تشدید پیدا می کنه و از جمعه شب با کاهش دما، بارش ها در نقاط سردسیر دامنه های البرز هم به برف تبدیل میشه. برای البرز غربی برف خوبی رو طی جمعه شب و شنبه صبح پیش بینی می کنیم. اما برای البرز مرکزی و شرقی، به علت حاکم بودن جریانات جنوبی در زمان پیک بارش و شروع کاهش دما پس از بارش های سراسری، بارش ها عمدتا به صورت بارون ظاهر میشن و تنها در نقاط سردسیر و کوهستانی این مناطق شاهد بارش برف خواهیم بود. البته وقوع بارش سراسری برف برای ساعات کوتاهی طی شنبه صبح در این مناطق نیز دور از انتظار نیست. بارش سنگین برف در گذرگاه های البرز نیز اختلال شدید در تردد جاده ای رو طی جمعه شب و روز شنبه به همراه داره.
در استان های شمالی هم تا روز شنبه دوم اسفند بارش بارون به صورت متناوب ادامه پیدا می کنه اما از جمعه شب با شمالی شدن سوی جریانات، تشدید بارش
ها و کاهش دما رو انتظار داریم. همین کاهش دما باعث میشه طی روز شنبه و یکشنبه سوم اسفند، در برخی نقاط استان های شمالی شاهد بارش برف باشیم. در
منطقه شمال شرق نیز تا روز دوشنبه هفته آتی به صورت متناوب شاهد بارش باران خواهیم بود که از روز یکشنبه سوم اسفند با کاهش دما، بارش برف رو
در برخی نقاط شمال شرق کشورمون نیز شاهد خواهیم بود. به هر حال هر چه که هست، زمستون می خواد در روز های آغازین اسفند خود نمایی کنه و آنومالی دما طی روز های ابتدایی اسفند هم نشون میده که چقدر دما ها به زیر نرمال این موقع از سال میرن.
همچنان اعتقاد داریم به علت کاهش محسوس دما از روز شنبه تا اواسط هفته آینده، میطلبه باغداران و کشاورزان در نیمه غربی و شمالی، اقدامات لازم جهت کاهش خسارات احتمالی رو انجام بدن. چنانچه نقشه های هواشناسی در روز های آتی تغییرات گسترده داشته باشن، اطلاعات جدید در همین پست بروز خواهد شد.

مجموع بارش طی ۵ روز آینده از دید مدل ECMWF (اینچ)

مقادیر تجمعی برف طی ۵ روز آینده از دید مدل ECMWF (اینچ)

انومالی دما دوشنبه ۴ اسفند

منبع: tehranweather.ir



مطالب مرتبط

نویسنده : یاراحمدی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : پنجشنبه, بهمن ۳۰ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۰:۰۸

با سلام
چه خبر خوبی. ممنون از خبر خوبتون

نویسنده : مهران فاطمی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : جمعه, اسفند ۱ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۲۲:۳۷

با سلام
شادکام باشید

نویسنده : معصومه کردی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : جمعه, اسفند ۱ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۴:۱۲

سلام آقای دکتر
ببخشید چون ایمیل شما را نداشتم مجیور شدم اینجا یه سوال از شما بپرسم من دانشجوی ارشد آب و هواشناسی کاربردی دانشگاه زنجان هستم برا کار پایان نامه نیاز به داده های عناصر اقلیمی (دما ،بارش ، ساعت آفتابی و …) ایستگاه های هواشناسی شهرهای کانادا به فرض شهر آلبرتا و ساسکاچوان و…. دارم میخواستم اگه امکانش هست راهنمایی کنید .
با تشکر

نویسنده : مهران فاطمی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : شنبه, اسفند ۲ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۲۱:۱۴

با سلام
به سایت زیر مراجعه نمایید
http://climate.weather.gc.ca/








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد