امروز:جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : یکشنبه, دی 21ام, 1393 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 389 بار

پیش‌بینی تغییرات آب‌وهوایی با تغییر رنگ گل‌ها!

دانشمندان امریکایی دریافتند با گرم‌ شدن ناشی از تغییرات آب‌و‌هوایی زمین، رنگدانه‌های گیاهان سراسر جهان دستخوش تغییر می‌شوند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، محققان حاضر در این تحقیق به دنبال پاسخ به این پرسش بودند که گل‌ها در طیف فرابنفش از دید زنبورها چگونه به نظر می‌رسند. زنبورها اشیا را بسیار متفاوت‌ از انسان‌ها می‌بینند و به طور مثال، آنچه برای یک فرد به رنگ زرد روشن است، برای یک زنبور، تیره یا الگوبندی‌شده به نظر می‌رسد.

«پروفسور ماتیو کاسکی» از دانشگاه پیتزبورگ امریکا و همکارانش در این تحقیق گل‌های Argentina anserina را بررسی کردند. آن‌ها این گیاه که به خانواده رز تعلق دارد را در چهار نقطه با عرض جغرافیایی مختلف بررسی کردند و سه نقطه در نیمکره شمالی و یک نقطه نیز در نیمکره جنوبی بودند.

تیم تحقیقاتی با استفاده از تصویربرداری فرابنفش، مراکز گیاهان که برای زنبورها تیره‌تر به نظر می‌رسند، را بررسی کردند و دریافتند هر چه این گل‌ها به استوا نزدیک‌تر بودند، مراکزشان بزرگ‌تر بود. پروفسور کاسکی معتقد است مراکز بزرگ‌تر گیاهان با سطوح بالاتر نور فرابنفش مرتبط است که این سطوح در نزدیکی استوا شدیدترند.

دانشمندان در تحقیقاتشان تایید کردند نور بیش از اندازه فرابنفش عملکرد گرده را در Argentina nserine کاهش می‌دهد. همچنین مراکز بزرگ‌تر این گیاهان، جای گرده و شهد آن‌ها را تیره می‌کنند و این امر آن‌ها را به هدف‌های ضعیفی برای زنبورها تبدیل می‌کند.

به گفته محققان حاضر در این تحقیق، افزایش تشعشعات فرابنفش با تغییر آب‌و‌هوا نیز همین اختلال را در گل‌ها ایجاد می‌کند.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی