- وب سایت جامع هوا و اقلیم شناسی ایران - https://climatology.ir -

عامه مردم از تغییر اقلیم چه می دانند…..

عامه مردم از گرمایش جهانی و تغییر اقلیم چه می دانند، چطور میتوان آن ها را آگاهی بخشید؟
عنوان این بحث برمبنای گزارشی است که آژانس حفاظت زیست محیطی ایالات متحده آمریکا بیشترین سوالات گرمایش جهانی و تغییر اقلیم را در قالب برشور تنظیم نموده است. EPA
زمینه مورد بحث : یکی از مباحث قابل بحث در مورد پدیده تغییر اقلیم آگاه سازی و شناخت این پدیده و پیامدهای آن برای عموم مردم و جوامع مختلف است، در واقع متخصصان و کارشناسان علوم محیطی تا به امروز به نحوی با این پدیده آشنایی جامع و کافی دارا می باشند اما آنچه که لازمه اندیشیدن است آگاه ساختن عامه ملتها یا جوامع مختلف با این پدیده می باشد. کشورهای توسعه یافته که طی دهه های اخیر حضور این پدیده و پیامدهای آن را حس کرده اند بطور ضروری با استفاده از مراکز علمی و دانشگاهی و رسانه های جمعی سعی نموده اند ابعاد این پدیده را اطلاع رسانی نمایند، یکی از اقدامات عمده ای که در این زمینه در کشور آمریکا بعنوان یکی از کشورهایی که پیامدهای تغییر اقلیم بر روی آن بسیار حساس است پروژه ای تحت عنوان Reality climate project که به سرپرستی آقای ال گور در قالب نهادهای مردمی و همکاری NGO ها فعالیت های سازگاری و کاهش اثرات تغییر اقلیم را در قالب برنامه های تلویزیونی، کاتالوگ های مختلف و انجام کنفرانسهای آگاه سازی در سطح شهرها و ایالات ها بصورت مستمر به انجام می رسانند.
اژانس حفاظت زیست محیطی ایالات متحده آمریکا EPA با همکاری IPCC اقدام به تهیه برشوری نموده که تقریباً بصورت ساده بیشترین سوالاتی که در زمینه گرمایش جهانی و تغییر اقلیم وجود دارد را ارائه نموده است.

EPA frequency asked question [1]

اما با این تفاسیر آنچه که در اینجا قالب بحث است را با اشاره گذرا در قالب سوال هایی برای هم اندیشی به بحث میگذارم:
در کشورما بحث پدیده تغییر اقلیم در سال های اخیر توسط کارگروهای مختلف تخصصی در پژوهشکده ها، نهادها و مراکز دانشگاهی متعدد بررسی شده و زوایای مختلف این پدیده تا حدودی مشخص شده است.
اما آنچه که در اینجا مورد بحث است، اینکه چطور می توان پیامدها و اثرات این پدیده در جوانب مختلف را برای عامه مردم در سطحی غیر تخصصی اطلاع رسانی و آگاهی سازی نمود؟
مردم کشور ما بخصوص مناطق روستایی بعنوان بخش وسیعی از جمعیت کشور که بیشترین ارتباط و تاثیر پذیری با محیط و منابع طبیعی دارند، چطور میتوان آنها را با پیامدهای تغییر اقلیم اشنا نمود؟ آیا برنامه های نهادها و ادارات مرتبط و رسانه های جمعی به حد کافی زمینه شناخت را در جوامع روستایی و کشاورزان به وجود آورده اند؟