- وب سایت جامع هوا و اقلیم شناسی ایران - https://climatology.ir -

معرفی نرم افزار محاسبه تبخیر و تعرق پتانسیل با روش هارگریوز-سامانی+دانلود

درود و عرض ادب دارم خدمت یکایک شما بزرگواران

در وهله اول لازم می دانم از استاد دانشمند جناب آقای دکتر تقی طاوسی، استاد گروه جغرافیای طبیعی و اقلیم شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان بخاطر ارسال این نرم افزار ارزشمند تشکر کنم، نرم افزار ماکرو محاسبه تبخیر و تعرق پتانسیل با روش هارگریوز-سامانی برای اولین بار و بصورت کاملا رایگان جهت استفاده عموم اساتید، دانشجویان و در کل کلیه پژوهشگران ارجمند در وب سایت در دسترس قرار گرفته و دوستان می توانند هم اکنون نرم افزار فوق را از لیتم ذیل دانلود کرده و از آن استفاده نماید.

 

دانلود [1]

 

داده ­های مورد نیاز

برای تخمین مقدار تجمعی تبخیر وتعرق پتانسیل ماهانه با روش هارگریوز-سامانی  در این برنامه نرم افزاری، نیاز به میانگین ماهانه کمینه دمای هوا، میانگین ماهانه بیشینه دمای هوا و میانگین روزانه دمای هوا در مقیاس ماهانه است. به کمک این نرم افزار می­توان میانگین ماهانه تبخیر وتعرق پتانسیل بر حسب میلی­متر و نیز مقدار مجموع تبخیر وتعرق سالانه را تخمین زد.

تخمین تبخیر و تعرق پتانسیل در مقایسه با آمار تشت تبخیر

نخست مقادیر تبخیر و تعرق پتانسیل با روش­های تجربی متفاوتی از جمله روش تورنث وایت، روش بلانی کرایدل، روش پنمن-مانتیث، روش ماکینگ، روش ایوانف، روش هارگریوز-سامانی و نیز با استفاده از نرم افزار (Cropwat) محاسبه شد و سپس با داده­های ثبت شده تشت تبخیر ایستگاه هواشناسی شهر زاهدان مقایسه شد.

مقایسه مقادیر تخمین زده شده با هریک از روش­های تجربی با مقادیر اندازه­گیری شده در تشت تبخیر گویای این مهم بود که تخمین مقدار تبخیر و تعرق پتانسیل با روش هارگریوز-سامانی در همه ماههای سال کمترین اختلاف را با آمار تشت تبخیر داشت. به این صورت که مقادیر ماهانه تبخیر و تعرق محاسبه شده در هر یک از روش­های گفته شده در بالا از مجموع ماهانه تبخیر اندازه­گیری شده در تشت تبخیر تفریق شد. نتایج در همه ماههای سال به روشنی نشان داد که روش هارگریوز-سامانی کمترین اختلاف با آمار تشت تبخیر دارد.

معرفی چند منبع برای مطالعه بیشتر