- وب سایت جامع هوا و اقلیم شناسی ایران - https://climatology.ir -

ساخت بانک داده اقلیمی در نرم افزار ARCGIS (فیلم آموزشی)

بسم الله الرحمن الرحیم

پیامبر صلی الله علیه و آله: یَجى ءُ الرَّجُلُ یَوْمَ الْقیامَهِ وَ لَهُ مِنَ الْحَسَناتِ کَالسَّحابِ الرُّکامِ اَو کَالْجِبالِ الرَّواسى فَیَقولُ: یا رَبِّ ، اَنـّى لى هذا وَ لَمْ اَعْمَلها؟ فَیَقولُ: هذا عِلْمُکَ الَّذى عَلَّمْتَهُ النّاسَ یُعْمَلُ بِهِ مِنْ بَعْدِکَ؛ ۱

انسان، در روز قیامت مى آید و با خود کارهاى نیکى چون ابرهاى انبوه یا کوه هاى سر به فلک کشیده دارد، پس مى گوید: پروردگارا! این ها را که من انجام نداده ام، اینها از کجایند؟ [خداوند] مى فرماید: این، دانش توست که به مردم آموختى و پس از تو، به آن عمل کردند.

۱- بصائر الدرجات ، ص ۲۵، ج ۱۶ .

سلام به تمامی دوستان عزیز، همانطور که در آیات و روایات دینی نیز مشاهده می شود نشر علم، عملی بسیار پسندیده دانسته شده، پس از تمامی دوستان تقاضا دارم که علم، هر چند اندک را به خود محدود ننمائید چرا که با نشر علم خداوند درهای جدید را به روی شما باز می گرداند.

قلب هر مطالعه ای در علوم محیطی و به خصوص اقلیم شناسی بانک داده می باشد. معمولاً خیلی از دانشجویان اقلیم شناسی که تازه کار با داده ها را شروع می نمایند با مشکلات بسیاری برای ساخت یک بانک داده مواجه می باشند . حتی در برخی از موارد به صورت دستی این کار انجام می دهند.

آنچه در این آموزش خواهید آموخت:

۱- کد گذاری داده ها

۲- ورود فایل صفحه گسترده(Excel) به محیط نرم افزار ARCGIS

۳- برقراری ارتباط لایه مکانی (GIS) با توصیفی(صفحه گسترده)

۴- ایجاد ارتباط دائمی بین لایه مکانی و توصیفی

۵- قطع ارتباط لایه مکانی و توصیفی

بارگیری آموزش [1]