- وب سایت جامع هوا و اقلیم شناسی ایران - https://climatology.ir -

دغدغه های جغرافیایی

چند روز پیش زمان ثبت نام و همچنین جداول رشته ها و مواد امتحانی آزمون دکتری سال ۹۵ از طرف سازمان سنجش منتشر شد با نگاهی گذرا و دیدن اولین رشته معرفی شده یعنی علوم جغرافیایی و رشته هایی که می توانند در آن شرکت کنند سوالات زیادی به ذهن ها می رسد. اساتید، دانشجویان و بازدیدکنندگان محترم وب سایت نظرات خود را در این زمینه بیان بفرمایید.

۱- من موندم تمامی رشته هایی که به پیوست نیز آورده شده است همه جغرافیا می دانند و می توانند از پس این رشته بر بیایند رشته هایی مانند حقوق، مدیریت، اقتصاد، جامعه شناسی، فیزیک، عمران و نقشه برداری، محیط زیست، منابع طبیعی، علوم کشاورزی، آبخیزداری و غیره البته در استعداد دانشجویان این رشته ها و اینکه همه می توانند جغرافیدان باشند شکی نیست.

۲- جالب اینجاست بسیاری از جغرافیدانان و فارغ التحصیلان این رشته، خود را همه فن حریف می دانیم و در بیشتر رشته ها و علوم دیگر حرف ها برای گفتن داریم در حالی که فارغ التحصیلان این رشته به غیر از یکی دو رشته آن هم نوشته شده رشته های مرتبط (شهرسازی و محیط زیست) نمی توانند حتی در این رشته هایی که ذکر شد شرکت کنند و یا حداقل در جلو رشته آن ها، اسمی از جغرافیا دیده نمی شود بر عکس رشته ی ما.

۳- با ورود دانشجویان ذکر شده به جغرافیا، آیا رشته ما پیشرفت خواهد کرد یا وضعیت بدتر خواهد شد و در آینده بازار کار (بدون بازار) و وضعیت دانشجویانی که از پایه جغرافیا خوانده اند چه خواهد شد.

۴- در آزمون استخدامی آموزش و پرورش هم نامی از جغرافیا دیده نشد آیا جغرافیا هم در نظام آموزشی جایگاه خود را از دست داده است و یا نیازی نیست.

 

با سپاس