- وب سایت جامع هوا و اقلیم شناسی ایران - https://climatology.ir -

Climate Change and global crop productivity

کتاب تغییر اقلیم و حاصلخیزی محصولات در جهان نوشته آقایان رِدی و هوگز از انتشارات CABI در سال ۲۰۰۰ می باشد. هر چند به نظر می رسد تا حدود زیادی از تاریخ انتشار آن گذشته باشد ولی به عنوان کتابی مفید در زمینه تغییر اقلیم و تاثیر آن بر محصولات کشاورزی می تواند مطرح باشد.

این کتاب در ۵ بخش که شامل ۲۱ فصل می باشد به نگارش در آمده است. در بخش اول مقدمه ای از تغییر اقلیم و اثرات آن بر کشاورزی ارائه شده است. در بخش دوم کتاب به تغییرات ناشی از تغییر اقلیم در زیست کره پرداخته شده است. در فصل دوم بخش دوم تغییر اقلیم و تغییر پذیری آن و در فصل سوم همین بخش سهم بخش کشاورزی در انتشار گازهای گلخانه ای مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است.

در بخش سوم واکنش اکوسیستمهای (زیست بوم ها) کشاورزی به تغییر اقلیم مورد تحلیل قرار گرفته است. این بخش فصلهای چهارم تا هجدهم را شامل می شود که در آن به اثر تغییر اقلیم بر محصولات زراعی، باغی، مرتعی، انتشار آلاینده ها و . . .  پرداخته است.

در بخش چهارم که فصل های نوزدهم و بیستم را شامل می شود راهکارهای کاهش اثرات تغییر اقلیم بر بخشهای مختلف کشاورزی را مورد بررسی قرار داده است. در فصل نوزدهم استراتژیهای اصلاح ژنتیکی گیاهان را برای قرن بیست و یکم و در فصل بیستم نقش علم بیوتکنولوژی یا فناوری زیستی را در در باروری و حاصلخیزی محصولات در جهان در حال تغییر مورد موشکافی قرار داده است.

در نهایت در بخش پنجم و نهایی کتاب اثرات اجتماعی و اقتصادی تغییر اقلیم را بر بخش کشاورزی مورد مطالعه قرار داده است.

با توجه به نکات ارائه شده در بالا مطالعه آن برای دانشجویان اقلیم شناسی و هواشناسی کشاورزی و سایر گرایشهای علوم کشاورزی توصیه می شود.