- وب سایت جامع هوا و اقلیم شناسی ایران - https://climatology.ir -

طرح سوال در مورد چاپ مقالات

با سلام و عرض ادب خدمت اساتید و دوست داران علوم جغرافیایی

همان‌طوری که مستحضر هستید با توجه به افزایش تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و نیاز مبرم به گردآوری و تدوین رزومه جهت ادامه تحصیل به مقاطع بالاتر طرح چند سؤال را ضروری میدانم که امیدوارم اساتید و دوستان گرامی نظر خود را در این زمینه بیان نمایند.
۱- روند پذیرش مقالات علمی پژوهشی:
همان‌طور که میدانید پذیرش گرفتن از مجلات جغرافیایی با توجه به افزایش تعداد مقالات ارسالی، گذشتن از هفت‌خان رستم است و اگر بی‌تعارف بگوییم در صورت نداشتن روابط، چاپ مقالات به سختی امکان پذیر می باشد. حال این سؤال پیش می‌آید که در صورت نداشتن مقاله در روز مصاحبه در جواب این سؤال که چه مقالاتی کارکرده‌اید چه جوابی می‌توان داد؟ کما اینکه داوران گرامی مقالات که کار دو ساعت داوری مقاله را دو سال طول می‌دهند ممکن است کسانی باشند که برگزارکننده مصاحبه می‌باشند.
۲– روند برگزاری کنفرانس‌های فراوان(بین‌المللی، ملی، دانشجویی و …)
اخیراً شاهد برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های بی‌شماری درزمینه های مختلف جغرافیا هستیم. با توجه به اهمیت و ضرورت بسیاری از این برنامه‌ها!!! باید تشکر کرد که حداقل دانشجو برای تدوین رزومه مطمئن می‌باشد که هر موضوعی را ارسال نماید پذیرش گرفته و آخرین گزینه برای رد کردن، همان پذیرش پوستری هست که همه میدانیم. حال سؤال این است که با چه هزینه‌هایی؟ با نگاهی گذرا به تعرفه‌های شرکت در همایش‌ها متوجه می‌شویم که درآمدزایی خوبی برای برگزارکنندگان هست و اینکه شرایط مالی دانشجو دراین ‌بین زیاد مهم نیست! و بازهم به سؤال اول برمی‌گردم که این مقالات همایشی که با هزینه‌های فراوان برای دانشجو همراه هست آیا تأثیری هم درروند مصاحبه ، دارد؟
ذکر یک مثال در مورد همایش‌ها :
صفحه اول سایت دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران [1]، خبری درج‌شده است که جای تأمل دارد:
هشدار به استادان و دانشجویان و کلیه پژوهشگران در خصوص مشارکت در همایش‌های فاقد اعتبار علمی
متأسفانه عده‌ای سودجو و با سوء استفاده از نام دانشگاهها و استادان اقدام به برگزاری همایش هایی می کنند که فاقد هرگونه اعتبار علمی است و با وعده چاپ مقالات در مجلات ISI افراد را تشویق به مشارکت می نمایند.
در حالیکه مقالات ارائه شده در این همایش فاقد ارزش بوده و دانشگاهها نیز امتیازی برای آن قائل نخواهند بود.مهمترین این همایش ها که مرتبط با حوزه جغرافیا می باشد به شرح زیر است:
۱٫ اولین کنفرانس ملی جغرافیا، گردشگری ،منابع طبیعی و توسعه پایدار http://geo-tourism.ir/fa/
۲٫ کنفرانس ملی جغرافیا و توسعه www.geographyconf.com
۳٫ دومین همایش پژوهش های کاربردی در جغرافیا و گردشگری www.geographyconf.ir
سؤال… ؟؟