امروز:پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, آبان 24ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 716 بار

پیش بینی وضعیت جوی کشور ۲۴ الی ۳۰ آبان ۹۳

سامانه نسبتا فعالی بر روی ناحیه مرکزی مدیترانه شکل گرفته ست. طبق محاسبات صورت گرفته، این موج مدیترانه ای از بعد از ظهر روز یکشنبه ۲۵ آبان ۹۳ فعالیت خود را از سمت شمال غرب کشور آغاز خواهد نمود.

در روز شنبه ۲۴ آبان ۹۳، احتمال رخداد بارش های بسیار خفیف در برخی نواحی شمال غرب کشور و همچنین ارتفاعات البرز وجود خواهد داشت. ضمن اینکه روند افزایش دما در روز شنبه در بخش های غربی بویژه شمال غرب کشور برای استان اردبیل و همچنین کرانه های دریای خزر بواسطه جریانات جنوبی سطح زمین خواهیم داشت.

در روز یکشنبه ۲۵ آبان ۹۳، فعالیت سامانه بارشی از سمت شمال غرب و غرب کشور آغاز می گردد. طی روز دوشنبه ۲۶ آبان ۹۳، فعالیت موج بارشی بر روی شمال غرب، غرب و ارتفاعات البرز متمرکز خواهد بود، ضمن اینکه با نفوذ زبانه های توده هوای پرفشار از عرض های بالا به روی خزر ضمن شمالی شدن جریانات دریا به خشکی، افت نسبی دما آغاز و بارش ها در این روز در سواحل غربی خزر تشدید می گردد.

شکل ۱. تاوایی نسبی، ارتفاع ژئوپتانسیل و خطوط جریان تراز ۵۰۰ هکتوپاسکال (مدل JMA)

روز سه شنبه ۲۷ آبان ۹۳، شدت بارشها بر روی کرانه های ساحل خزر متمرکز خواهد بود. در نوار شمالی کشور، دامنه های جنوبی البرز، شمال غرب، غرب، جنوب غرب کشور و به شکل ضعیف در نواحی از مرکز کشور ریزش باران و در نواحی مرتفع ریزش برف را خواهیم داشت.

روز چهارشنبه ۲۸ آبان ۹۳، بارش ها محدود به برخی نواحی ساحلی خزر، دامنه های جنوبی البرز، شمال شرق کشور و به شکل خفیف در نواحی مرکزی کشور خواهد بود.

روز پنجشنبه ۲۹ آبان ۹۳، از شدت فعالیت سامانه در سطح کشور کاسته خواهد شد.

با نفوذ زبانه های یک توده هوای پرفشار و سرد از روز دوشنبه به بخش های شمالی کشور ضمن آغاز کاهش دما در سواحل خزر و نوار شمالی کشور، بارش ها در خط ساحلی خزر تشدید می گردد. روز سه شنبه بر شدت نفوذ هوای سرد شمالی افزوده شده و به طبع آن بارش ها در نوار ساحلی خزر تشدید می گردد. از روز چهارشنبه با نفوذ کامل توده های پرفشار هوای سرد در غالب مناطق کشور گسترده شده و افت قابل توجه دما را در سطح کشور خواهیم داشت.


شکل ۲
. ناهنجاری متوسط فشار سطح دریا MSLP (مدل GFS)

همانطور که ذکر شد، از فردا جمعه ۲۳ آبان ۹۳، از سمت شمال غرب کشور روند افزایش دما آغاز می گردد، طی روز شنبه ۲۴ آبان ۹۳، افزایش دما در بخش های غربی و سواحل خزر خواهیم داشت که در استان های اردبیل و سواحل خزر بویژه در کرانه های شرقی دریا بشکل وزش بادهای جنوبی منجر به افزایش دمای نسبتا ملموسی خواهد شد، که این وضعیت تا روز یکشنبه تداوم خواهد داشت. از روز دوشنبه با نفوذ زبانه های توده های پرفشار شمالی به روی خزر، افت دما ابتدا در کرانه های دریای خزر، سپس در روز سه شنبه در نوار شمالی کشور پیش بینی می شود که این کاهش دمای ملموس تا روزهای پایانی هفته در بیشتر نواحی کشور تاثیر گذار خواهد بود.

شکل ۳. ناهنجاری دمای بیشینه هوا بر حسب سلسیوس

(مدل GFS)

با توجه به نقشه مجموع بارش ۷ روزه، برآیند ریزش های در سطح کشور نشان دهنده تمرکز هسته ریزش ها بر روی ارتفاعات استان گیلان در البرز غربی با بیشینه ۱۲۷ الی ۱۵۲ میلی متر در ۷ روز می باشد. پس از آن نواحی از شمال غرب کشور بیشترین میزان بارش ها را طی این مدت به خود اختصاص خواهند داد.

بابیستی به این نکته توجه داشت به دلیل غلبه جریانات جنوبی همراه با این سیستم ریزش ها بیشتر به شکل بارش رگباری باران نمایان خواهد شد و بارش برف محدود به نواحی مرتفع و مستعد در دامنه های البرز و شمال غرب کشور خواهد بود.

شکل ۴. مجموع بارش ۷ روزه بر حسب اینچ (مدل GFS)

منبع: آژانس هواشناسی








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد