امروز:پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : دوشنبه, آبان 19ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 615 بار

الگوهای جو در هفته آینده …

نقشه های پیش یابی بیانگر شکل گیری یک موج ناپایدار بر روی دریای مدیترانه می باشد. محاسبات صورت گرفته نشان می دهند این سامانه می تواند از اواسط هفته آینده به بخش های منتهی الیه شرقی مدیترانه استقرار یافته و بتدریج امواج ناپایدار ناشی از آن از سمت غرب هوای کشور را تحت تاثیر قرار دهد.  

در صورت تداوم الگوهای فعلی با توجه به آرایش خطوط هم ارتفاع تراز میانی جو، می توان به شکل گیری یک الگوی نسبتا مطلوب جهت بارش های موثر در بخش هایی از کشور امیدوار بود. تراف سامانه کم فشار با محوریت سوریه و استقرار پشته پرفشار جنب حاره ای بر روی شرق خاورمیانه، دریای عرب و شبه قاره هند از ایده آل ترین آرایش الگوی جو میانی جهت بارش های قابل در سطح کشور می باشد. در نقشه ذیل که متعلق به ۲۵ آبان ۹۳ می باشد، چنین آرایشی دیده می شود. البته بایستی توجه داشت که عمق این سامانه با آخرین آپدیت موجود چندان عمیق به نظر نمی رسد و خطوط هم ارتفاع فشردگی و گرادیان لازم را نشان نمی دهند، اما به هر حال چینش عناصر در الگوهای فعلی، به الگوی ایده آل بارش کشور نزدیک می باشد.
در سطح زمین نیز سامانه مذکور با یک کمفشار ناشی از تراف دریای سرخ همراهی می شود بنابر این ساختار سامانه مذکور دینامیکی می باشد.

همانطور که دیده می شود زبانه های توده هوای کمفشار از سمت دریای سرخ به سمت غرب خاورمیانه گسترش یافته ست. استقرار زبانه های توده هوای کمفشار سطح زمین با جریانات جنوب غربی تراز میانی جو می تواند منجر به رخداد پدیده گرمباد در سواحل خزر شود که مختص سامانه ها غربی بوده و از علایم بارز آنها به شمار می رود. گسترش زبانه کمفشار دریای سرخ مبین هجوم هوای مرطوب جنوبی به سمت شمال غرب و غرب کشور می باشد.

همانطور که در نقشه ذیل مشاهده می شود، بادهای جنوبی تا جنوبی غربی از اطراف دریای سرخ به سمت عرض های بالاتر در غرب خاورمیانه، غرب و شمال غرب ایران و دامنه های البرز منجر به فرارفت هوای گرم و مرطوب جنوبی می شود. این بادها در واقع جریانات همگرایی دریای سرخ را نشان می دهد که در غالب بادهای جنوب غربی حامل رطوبت جنوبی به سمت غرب ایرن می باشد.

نکته حائز اهمیت وجود بادهای مرطوب شرقی بر روی پهنه شمال اقیانوس هند می باشد که به سمت جنوب دریای سرخ در جریان می باشد.

بایستی روند الگوهای جو در روزهای آینده مورد تعقیب و پیگیری واقع گردد تا هر گونه تغییر در آرایش الگوها مورد بررس واقع شوند.

در انتهای لینک انیمیشن نقشه بارش مدل GFS را از ۱۳۲ الی ۱۹۲ ساعت آینده می تواند از طریق لینک ذیل مشاهده نمائید:

RaIN 

منبع: آژانس هواشناسی

 


برچسب‌ها:

مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد