- وب سایت جامع هوا و اقلیم شناسی ایران - https://climatology.ir -

آب کشاورزی در ایران گران‌ترین آب کشاورزی دنیا

وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد که آب کشاورزی در ایران گران‌ترین آب کشاورزی دنیا به‌شمار می‌آید.

محمود حجتی در نشست صبحانه در اتاق بازرگانی روز یکشنبه، گفت: مسئله آب مسئله جدیدی نیست و آنچه اتفاق افتاده به‌دست خودمان بوده است و راه برون‌رفت از این مسئله حرکت در جهت عکس مسیری است که آمده‌ایم.وی بیان کرد: ۵۰ تا ۶۰ میلیارد مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی برداشت می‌شود که کنار آن یک‌سوم چاه‌های موجود غیرمجاز بوده و برداشت بیش از ظرفیت زمین در کشور وجود دارد.

او با اشاره به اینکه باید اشتباهات را پذیرفت و آن را حل کرد، یادآور شد: در کشور ۲۹۸دشت بحران‌زده وجود دارد که باید برای هر دشت همراه با مردم نسخه‌ای جداگانه در راستای رفع مشکلات آن طرح کرد. این عضو هیأت دولت خاطرنشان کرد: بخش عمده مصرف آب در طبیعت برای مصارف کشاورزی است و با توجه به مسائل پیرامون آب کشاورزی در ایران گران‌ترین آب کشاورزی دنیا به‌شمار می‌آید که ۹۰درصد محصولات کشاورزی ایران با آبیاری تولید می‌شود.

حجتی با تأکید بر اینکه با تکنولوژی و دانشی که امروز بشر دارد روش مصرفی ایران مورد قبول نیست و باید روش فعلی بهبود یابد، بیان کرد: کمترین بازده اقتصادی کشاورز از دسترنج خود است و بیشترین زحمت را کشاورز می‌کشد، از این‌رو نباید برای آنکه حرف درستی زده شود چوب به کشاورز زده شود. وی خاطرنشان کرد: از دی‌ماه سال گذشته تا به امروز در حدود ۱۰میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای بهبود وضعیت آب کشاورزی اختصاص داده شده است. ردیف بودجه سیستم نوین آبیاری در سال گذشته ۳۰۰میلیارد تومان بوده و در سال‌جاری به ۱۳۰۰میلیارد تومان افزایش یافته است.

او از طرح افزایش بهره‌وری در آب با سیستم‌های نوین خبر داد و گفت: کشور ایران دارای تنوع اقلیم همچون قاره اروپاست و از این مزیت‌های کشور باید به بهترین نحو استفاده شود.

وزیر جهادکشاورزی گفت: سیستم‌های کارشناسی در راستای صادرات روسیه کارا نبوده و آنها درصدد آن هستند تا کارشناسان خودشان در ایران حضور داشته و فرایند تولید و صادرات را نظارت کنند. حجتی افزود: در حال بررسی صادرات مواد پروتئینی و لبنی به روسیه هستیم و سرانه مصرف کشور در محصولات لبنی بسیار پایین است و باید در راستای سلامت سرانه مصرف افزایش یابد.