امروز:پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, آبان 14ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 865 بار

وضعیت جوی کشور طی ۵ روز آینده

سامانه ای که چند روزی مورد تعقیب ما قرار گرفته ست فعالیت خود را از اواخر روز یکشنبه و اوایل دوشنبه جاری از سمت شمال غرب و غرب کشور آغاز کرد و طی مدت فعالیت خود تا این لحظه موجب رخداد بارش برف و باران گسترده و کاهش محسوس دما در نواحی غرب و نیمه شمالی کشور گردید. بیشترین میزان ریزش های ناشی از این سامانه در ۲۴ ساعت گذشته از آن ایستگاه کوهرنگ واقع در استان چهارمحال و بختیاری با بارش ۱۰۰٫۸ میلی به ثبت رسید.

نقشه های پیش یابی نشان دهنده تداوم فعالیت سامانه بارشی در نیمه شمالی کشور و با شدت ضعیف تر در مناطقی از مرکز و شرق کشور تا پایان هفته می باشد. بدین ترتیب از اوایل امشب بتدریج از فعالیت این سامانه در دامنه های زاگرس کاسته خواهد شد و به سبب تمرکز بارش ها بر روی نوار شمالی کشور مناطقی از شمال غرب، سواحل خزر، دامنه های البرز،‌ شمال شرق و با شدت کمتر مرکز و نواحی از شرق کشور تحت تاثیر این سامانه شاهد رخداد بارش باران و در نواحی سردسیر بارش برف خواهند بود.

تمرکز اصلی بارش ها طی روز چهارشنبه ۱۴ آبان ۹۳ بر روی سواحل جنوب غربی خزر و همچنین در شمال شرق کشور خواهد بود، ضمن آنکه بارش هایی را در نواحی از مرکز کشور و بسیار خفیف در نواحی از استان های هرمزگان،‌ کرمان و سیستان و بلوچستان شاهد خواهیم بود.

روز پنجشنبه در حالی که به انتهای فعالیت سامانه بارشی خواهیم رسید از شدت و گستره بارش ها کاسته شده و بارش های پراکنده ای در نواحی شرقی کشور مناطقی از شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور خواهیم داشت.

روز جمعه تا اواسط وقت روز شنبه ریزش های پراکنده را در برخی نواحی استان های گلستان، خراسان شمالی و نواحی شمالی خراسان رضوی پیش بینی می شود.

بتدریج با آغاز هفته آینده شرایط استقرار پایداری جو در کشور حکم فرما خواهد شد.


نقشه های سطح زمین، بیانگر نفوذ و استقرار زبانه های توده هوای پرفشار بر روی بخش های شمالی و غربی کشور که به همراه استقرار کم ارتفاع در تراز میانی جو منجر به کاهش دمای قابل توجه محسوس در روز چهارشنبه ۱۴ آبان خواهد شد.

در نقشه سطح زمین در روز چهارشنبه ۱۴ آبان، زبانه های توده هوای پرفشاری در بخش های شمالی اروپا دیده می شود. این توده هوای پرفشار و سرد طی روزهای آینده با حرکت خود به سمت جنوب و نواحی شرقی بر روی روسیه قرار گرفته و زبانه های ناشی از آن از روز شنبه بخش های شمالی کشور را تحت تاثیر خود قرار داده و بتدریج بر اکثر مناطق کشور استقرار خواهد یافت.

با استقرار این توده هوای پرفشار مجددا از اوایل هفته آینده به سمت میانه آن کاهش دما در نیمه شمالی و بخصوص شمال شرق و شرق کشور رخ خواهد داد. با توجه به اینکه در این ایام کم ارتفاع تراز میانی جو از منطقه عبور کرده است، کاهش دما به شدت و عمق چهارشنبه جاری در این مناطق نخواهد بود.

 
نقشه های مدل دمای بیشینه هوا در روز چهار شنبه نشان دهنده اوج شرایط سرمایش نیمه شمالی کشور بوی‍ژه نوار شمالی در امتداد دامنه های رشته کوه البرز، ارتفاعات شمال غرب و شمال زاگرس می باشد.

ناهنجاری دمای هوا طی روز چهارشنبه ۱۴ آبان ۹۳ در برخی نواحی دامنه های البرز به بیش از ۱۵ – درجه سلسیوس می رسد.


طی روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری تمرکز هسته ناهنجاری سرما بر روی دامنه های شرقی البرز، شمال شرق، بخش هایی از شرق، مرکز کشور و بالاخره دامنه های جنوبی زاگرس متمرکز خواهد بود.


مجددا از روز شنبه افت دما در بخش های شمالی کشور آغاز شده و بتدریج طی روز های یکشنبه تا اواسط هفته آتی در بخش های شمالی کشور و بویژه در شمال شرق و نواحی از شرق کشور با افت دما و سردی هوا مواجه خواهیم بود. 

 
با شروع هفته آینده بتدریج شرایط استقرار پایداری جو در الگوهای تراز میانی دیده می شود. همانطور که در نقشه ذیل در روز یکشنبه ۱۸ آبان ۹۳ مشاهده می گردد مرکز پر ارتفاعی بر روی شرق دریای سیاه و ناحیه قفقاز استقرار دارد. که در جانب شرقی خود با چرخش ساعتگرد موجب جریانات شمالی بر روی جنوب روسیه،‌ آسیا میانه، شرق خزر و شمال شرق ایران می گردد.


استقرار این ناحیه پر ارتفاع در غرب خاورمیانه موجب بلاک دریای های مدیترانه و سرخ می گردد لذا با توجه به خروجی مدل های بلند مدت امکان تداوم نسبتا طولانی رکود بارشی از هفته آینده در سطح کشور وجود دارد.

با استقرار شرایط نسبتا پایدار سطوح میانی جو به همراه حاکمیت پرفشار سطح زمین که با استقرار هوای سرد در سطح منطقه همراه می باشد طی نیمه اول هفته افزایش پتانسیل آلودگی و کاهش کیفیت هوا در شهرهای پرجمعیت و صنعتی مهیا خواهد بود. 


 
با توجه به نقشه های مدل باد سطح ۱۰ متر طی روز چهارشنبه بر روی نواحی شمالی خلیج فارس در سواحل استان بوشهر و جنوب خوزستان وزش باد را خواهیم داشت که موجب متلاطم شدن آب دریا در این روز می گردد همچنین وزش باد نسبتا شدید در دامنه های جنوبی زاگرس و جنوب شرق کشور پیش بینی می شود.

طی روز پنجشنبه تلاطم دریا خلیج فارس به تنگه هرمز و غرب عمان خواهد رسید و  وزش باد در برخی نواحی استان سیستان و بلوچستان و کرمان در برخی ساعات افزایش خواهد داشت. 


غربی به روی کشور می باشد که با حاکمیت کاهش ارتفاع ستون جو ناشی از چرخند هسته سرد، شرایط برودت هوا در بخش های شمالی و غربی کشور تعمیق شده لذا در روز چهارشنبه اوج برودت هوا در نیمه شمالی کشور و بخصوص ارتفاعات شمال غرب، دامنه های رشته کوه البرز و همینطور شمال زاگرس محسوب می شود.

همانطور که در نقشه روز چهارنشبه ۱۴ آبان مشاهده می شود، زبانه های توده های پرفشار بخش های شمالی و غربی کشور را تحت پوشش خود قرا گرفته اند. در همین نقشه زبانه های توده هوا پرفشاری در عرض های شمال اروپا دیده می شود. این پرفشار سرد بتدریج طی روزهای آینده با حرکت خود به سمت جنوب شرق،‌ از روز شنبه ۱۷ آبان به بخش های شمالی کشور نفوذ کرده و موجب کاهش دما در این نواحی می گردد.

با حرکت مرکز توده هوای پرفشار به سمت جنوب روسیه و شمال آسیای میانه، به سبب ریزش هوای سرد شمالی به شمال شرق کشور موجب کاهش مجدد دمای هوا از اواخر روز شنبه شده که اوج آن در روز دوشنبه ۱۹ آبان ۹۳ در شمال شرق و بخش هایی از نوار شرقی کشور خواهد بود اما بایستی توجه نمود که شدت برودت هوا در طی روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده به دلیل خروج چرخند هسته سرد در تراز میانی جو و افزایش نسبی ارتفاع ستون جو به مانند شرایط روز چهارشنبه ۱۴ آبان ۹۳ نخواهد بود. 

منبع: آژانس هواشناسی


مطالب مرتبط

تاریخ : دوشنبه, اسفند ۴ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۲۲:۴۳

[…] وضعیت جوی کشور طی ۵ روز آینده – وب سایت جامع هوا و اقلیم .… […]








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد