امروز:چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : پنجشنبه, آبان 8ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 919 بار

وضعیت آب و هوای کشور طی نوامبر ۲۰۱۴ (۱۰ آبان الی ۱۰ آذر ۹۳)

با توجه به نقشه های ماهیانه پیش یابی مدل سامانه پیش بینی آب و هوا (CFSv2) طی نوامبر ۲۰۱۴ (۱۰ آبان لغایت ۱۰ آذر ۹۳) بر روی مرکز اروپا استقرار ناحیه پر ارتفاع در تراز میانی جو پیش بینی می شود که مرکز آن تا بیش از ۹۶ + متر افزایش ارتفاع را نشان می دهد.

بر روی منتهی الیه شرق مدیترانه،‌ ترکیه، خزر و آسیا میانه حاکمیت کم ارتفاع دیده می شود که محل ریزش هوای عرض های شمالی محسوب می شود.

مرکز پرارتفاع جنب حاره ای تا بیش از ۳۲ + متر افزایش ارتفاع را نشان می دهد که بیانگر قوی تر بودن سامانه یاد شده در برهه زمانی مذکور بوده و موقعیت مرکز آن بر روی شرق و جنوب شرق شبه جزیره عربستان می باشد و زبانه های ناشی از آن بخش هایی از جنوب کشور را تحت استیلای خود قرار خواهد داد. 

 

 

از بر هم کنش بین مرکز پرارتفاع جنب حاره ای و ناحیه کم ارتفاع مستقر بر روی شرق مدیترانه _ غرب خاورمیانه، تقویت بادهای غربی تا جنوب غربی را به سمت نواحی غربی کشور پیش بینی می شود.

مجموعا شرایط الگوهای تراز میانی جو طی نوامبر ۲۰۱۴ نشان دهنده احتمال شکل گیری الگوی بندال می باشد که در طی آن ناحیه کم ارتفاع محصور مانده توسط مراکز پر ارتفاع بر روی حومه دریای خزر تا شرق مدیترانه مورد انتظار می باشد که سبب تاثیر گذاری ناپایداری های ناشی از آن بر روی کشور می شود.

نکته ای که باید به آن اشاره داشت قوی تر بودن ورتکس قطبی (Polar Vortex) طی نوامبر ۲۰۱۴ در ناحیه شمالگان می باشد که طی آن میزان ارتفاع تراز میانی و فشار سطح دریا نسبت به نرمال ناهنجاری منفی را نشان می دهد که مبین فاز مثبت نوسان قطبی (AO) می باشد. در طی فاز مثبت نوسان یاد شده سیستم باد غربی در منطقه معتدله تمایل کمتر برای گسترش به سمت عرض های پایین تر را نشان می دهند، در نتیجه سامانه های آب هوایی امکان تاثیر گذاری کمتری را در مناطق عرض های جنوبی خواهند داشت. این وضعیت از مولفه حرکت نصف النهاری توده های آب و هوایی خواهد کاست. یکی از اثرات آن باز ماندن پهنه آبی دریای مدیترانه از سیلکون زائی به سبب عقب نشینی جت جبهه قطبی می باشد. 

 

 

از نظر وضعیت ریزش ها، طی ماه نوامبر بر روی نوار شمالی کشور و امتداد دامنه های زاگرس ناهنجاری مثبت (افزایش بارش ها) را خواهیم داشت. 

با توجه به برآورد مدل بارشی هسته اصلی بارش در طی ماه یاد شده بر روی دامنه های زاگرس مرکزی واقع می باشد. 

بارش ها در بخش های جنوبی کشور درجاتی از کاهش را نشان می دهد.

 

 

از نظر دمایی، در بخش های شمالی و غربی کشور دمای هوا متمایل به کمتر از میزان نرمال ماه نوامبر بوده و در بخش های جنوبی و جنوب شرق کشور دمای هوا درجاتی از افزایش را نشان می دهد.

 

irmancy.ir









avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد