امروز:پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : یکشنبه, آبان 4ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 1,633 بار

نمودارهای ششگانه هوف مولر

 نمودارهای هوف مولر ،نمودارهایی هستند که برای نشان دادن تغییرات یک فراسنج جوی در ابعاد طول جغرافیایی و زمان یا عرض جغرافیایی و زمان به کار می روند و به افتخار ابداع کننده سوئدی آن ارنست هوف مولر ،نمودارهای هوف مولر نامیده شده اند . نمودارهای مذکور اولین بار در سال ۱۹۴۹ توسط هوف مولر برای تحلیل همدید ناوه ها و پشته ها به کار گرفته شده است.

“با توجه به اینکه تصاویر کیفیت مناسب ندارند جهت اشنایی بیشتر با نمودار هاف مولر و تصاویر رنگی به این مقاله مراجعه فرمایید”

article(دانلود)

در حال حاضر از نمودارهای هوف مولر در اغلب مطالعات همدید و بویژه شناسایی و ردیابی الگوهای پیوند از دور که به الگوهای کلان مقیاس جوی – اقیانوسی مشهور شده اند، استفاده می شود. نمودارهای هوف مولر در واقع نیم رخهای عمودی فراسنج های جوی محسوب می شوند که برای ارزیابی یا تشخیص رفتار یک فراسنج جوی در امتداد طول و عرض جغرافیایی (معمولا در مقیاس نیمکره ای) در طول زمان به کار می روند.

در حال حاضر عمده ترین کاربرد نمودارهای هوف مولر در تحلیل و بررسی خصوصیات امواج بلند بادهای غربی و پشته ها و بندال ها متمرکز شده است.

نمودارهای هوف مولر در ۶ نوع قابل ترسیم هستند . در نمودارهای هوف مولر ابعاد ۴ گانه ژئوفیزیکی دو به دو با هم متغیر یا ثابت هستند ،بنابراین در مواقعی که تراز جوی متغیر است،نمی توان برای فشار سطح دریا نمودار هوف مولر تهیه نمود.از ترکیب ۴ بعد دو به دو ،۶ حالت یا نوع از نمودارهای هوف مولر به شرح جدول ریر قابل ترسیم هستند

حالت ترکیب

ابعاد ثابت

ابعاد متغیر
نوع اول Lev Lat Lon Time
نوع دوم Lon Lev Lat Time
نوع سوم Lon Lat Lat Lev
نوع چهارم Lon Time Lat Lev
نوع پنجم Lev Time Lon Lat
نوع ششم Lon Time Lon Lev

 

جهت دیدن تصاویر در ابعاد واقعی بر روی آنها کلیک نمایید

  • نمودارهوف مولر نوع اول:

نموداری است که در آن عرض جغرافیایی و تراز جوی ثابت ولی طول جغرافیایی و زمان متغیر می باشد. نمونه این نمودار هوف مولر ، نموداری است که برای تشریح تغییرات زمانی رطوبت ویژه در طول جغرافیایی متغیرو در عرض جغرافیایی ثابت ۳۷٫۵ درجه شمالی و زمان ۰۰z روز ۲۳ مارس ۲۰۰۳ در شکل زیر ترسیم شده است.

scan0001

  • نمودار هوف مولر نوع دوم:

در این نوع نمودارهوف مولر طول جغرافیایی و سطح جوی ثابت و عرض جغرافیایی و زمان متغیر است. نمودار هوف مولر نوع دوم برای نشان دادن تغییرات زمانی فراسنج های جوی یک نقطه یا ایستگاه در یک تراز ثابت در بازه ای مشخص از عرض جغرافیایی به کار برده می شود . نمونه نمودار مذکور ، نمودار رطوبت ویژه برای طول جغرافیایی ۵۰ درجه شرقی در تراز ۸۵۰ هکتوپاسکال برای محدوده های فضایی واقع بین عرض های ۲۵ تا ۴۰ درجه شمالی در محدوده زمانی ۰۰z روز ۲۳ مارس ۲۰۰۳ تا ۱۸z روز ۲۸ مارس ۲۰۰۳ است که در شکل زیر ترسیم شده است.

scan0002

  • نمودار هوف مولر نوع سوم:

در این نوع نمودار هوف مولر طول جغرافیایی و عرض جغرافیایی ثابت بوده اما سطح جوی و زمان متغیر است . نمودار نوع سوم برای نشان دادن تغییرات زمانی فراسنج های جوی یک نقطه یا ایستگاه درترازهای مختلف سطوح فوقانی جو به کار برده می شود. نمونه نمودار مذکور ،نمودار رطوبت ویژه برای طول جغرافیایی ۵۰ درجه شرقی و عرض جغرافییایی ۳۷٫۵ درجه شمالی در سطوح فوقانی جو محدوده بین ترازهای ۱۰۰۰ تا ۱۰ هکتوپاسکال و بازه زمانی ۰۰z روز ۲۳ مارس ۲۰۰۳ تا ۱۸zروز ۲۸ مارس ۲۰۰۳ است که در شکل زیر ترسیم شده است.

scan0003

  • نمودار هوف مولرنوع چهارم:

در این نوع نمودار طول جغرافیایی و زمان ثابت بوده اما سطح جوی و عرض جغرافیایی متغیر است . نمودار مذکور برای نشان دادن تغییر پذیریفراسنج های جوی در یک طول جغرافیایی و زمان ثابت در عرض های جغرافیایی و ترازهای مختلف سطوح فوقانی جوی استفاده می شود .نمونه نمودار نوع چهارم نمودار رطوبت ویژهبرای طول جغرافیایی ۵۰ درجه شرقی در ساعت ۰۶z روز ۲۳ مارس ۲۰۰۳ در حد فاصل بین عرضهای جغرافیایی ۲۵ تا ۴۰ درجه شمالی در سطوح فوقانی جو محدوده بین ترازهای ۱۰۰۰ تا ۳۰۰ هکتوپاسکال است که در شکل زیر ترسیم شده است.

scan0004

  • نمودار هوف مولر نوع پنجم:

در این نوع نمودارتراز جوی و عرض جغرافیایی ثابت بوده اما طول جغرافیایی و زمان متغیر است. نمودار مذکور برای نشان دادن تغییر پذیری فراسنج های جوی در یک عرض جغرافیایی و تراز ثابت و تغییر ابعاد زمانی فراسنج های جوی در بازه های مختلف طول جغرافیایی مورد استفاده قرار می گیرد. نمونه ای از نمودارهای نوع پنجم در شکل زیر ترسیم شده است که در آن فشار تراز دریادر عرض جغرافیایی ۳۷٫۵ درجه شمالی در محدوده طول جغرافیایی ایران بین ۴۲ تا ۶۶ درجه شرقی برای بازه زمانی ۰۰z روز ۲۳ مارس ۲۰۰۳ تا ۱۸z روز مارس ۲۰۰۳ ترسیم شده است.

scan0005

  • نمودار هوف مولر نوع ششم:

در این گونه نمودارها زمان و عرض جغرافیایی ثابت بوده اما طول جغرافیایی و سطوح جوی متغیر است. هدف نمودار نوع ششم نشان دادن حالت فراسنج های جوی در یک عرض جغرافیایی وزمان ثابت در ابعاد متغیری از طول جغرافیایی و سطوح جوی می باشد.

نمونه ای از نمودارهای نوع ششم در زیر آمده است کهدر آن رطوبت نسبی عرض جغرافیایی ۳۷٫۵ درجه شمالی در محدوده طول جغرافیایی ایران بین ۴۲ تا ۶۶ درجه شرقی برای ساعت ۰۶z روز ۲۳ مارس ۲۰۰۳ در سطوح جوی واقع بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰ هکتوپاسکال ترسیم شده است.

 

scan0006

 

منبع:کتاب نگاشت و تفسیر سینوپتیک اقلیم با استفاده از نرم افزار گرادس


برچسب‌ها:

مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد