امروز:پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جمعه, آبان 2ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 514 بار

چشم انداز مجموع بارش آبان ۹۳ بر اساس مدل اسمبل EPS

بر اساس برآورد خروجی مدل اسمبل ECMWF موسوم به EPS مجموع بارش ماهیانه آبان ۹۳، استقرار هسته بارش ماهیانه در سواحل غربی خزر جنوبی، در غرب استان گیلان با بیشینه بارش ۱۸۰ الی ۲۰۰ میلی متر می باشد. با توجه به خطوط هم بارش بر روی غرب خزر جنوبی، مرکز هسته بارش بر روی دریا و در نزدیکی سواحل غرب گیلان با بیشینه بارش بیش از ۲۰۰ میلی متر استقرار دارد.

هسته های بارشی دوم کشور طی آبان ۹۳، بر روی رشته کوه زاگرس در غرب استان کردستان و جنوب استان لرستان با بیشینه بارش ۱۰۰ الی ۱۲۷ میلی متر در ۳۰ روز، پیش بینی می شود.

 

 

با توجه به برآیند میانگین استقرار پرارتفاع جنب حاره خاورمیانه در جنوب و شرق شبه جزیره عربستان، حد شمالی این توده آب و هوا تا بخش های جنوبی و جنوب شرقی ایران امتداد خواهد داشت لذا ریزش های این مناطق ناچیز و می تواند تا حد ۰ میلی متر باشد. البته بایستی این نکته را متذکر شد که شرایط ذکر شده بر خلاف برونداد مدل CFS برای آبان ۹۳ می باشد که در آن بر بارش ها فرانرمال نسبت به متوسط ریزش های بلند مدت این مناطق در آبان، تاکید شده ست.

شایان ذکر ست تمرکز بارش های شدید بر روی شمال اقیانوس هند بواسطه شکل گیری و عبور یک طوفان کم فشار حاره از پهنه آبی شمال اقیانوس هند طی نیمه اول ماه جاری می باشد که بیشینه بارش در مسیر عبور و استقرار مرکز کمفشار به ۴۳۰ الی ۴۶۰ میلی متر در طی ۳۰ روز بالغ می گردد.

 www.irmancy.ir









avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد