امروز:چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : پنجشنبه, مهر 24ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 380 بار

تلاش ها برای پیش بینی های سالانه تا دهه ای به قلم دکتر ایمان باباییان

در پیش بینی های چند روزه هدف پیش بینی وضع هوا و آگاهی از چرخش های جوی در چند روز آینده است؛ در حالیکه در پیش بینی های دهه ای هدف پیش بینی اوضاع اقیانوس ها و آگاهی از جریان های اقیانوسی بین یک تا ده سال آینده می باشد. . . .

در هر دو موردنیاز به دانستن حالت حال حاضر سیستم هستیم؛ به ویژه وضع هوا و سطح خشکی های زمین برای پیش بینی چند روزه و وضع اقیانوس ها در پیش بینی های دهه ای. منظور از پیش بینی دهه ای پیش بینی های یک تا ده سال می باشد. پیش بینی های دهه ای با استفاده از مدل های به روز اقلیمی که توانایی مدل سازی تحول زمانی چهار مولفه بنیادین سیستم اقلیم یعنی جو، اقیانوس،‌خشکی و یخ کره را دارا می باشند، تهیه می شوند. معادلات فیزیکی به کار رفته در مدل های پیش بینی دهه ای همان معادلات مربوط به مدل های تغییر اقلیم هستند. مثلا در مورد مدل پیش بینی دهه ای مرکز هادلی انگلیس، مولفه جوی آن همان مدل به کار رفته در پیش بینی های روزانه می باشد. از آنجا که اجرای یک پیش بینی دهه ای از حالت حاضر سیستم اقلیم آغاز می شود لذا غلظت گازهای گلخانه ای و هواویزها در شروع اجرا برابر غلظت مشاهداتی آنها در نظر گرفته می شود و در سال های آتی مقادیر برآورد شده به مدل خورانده می شود. بنابراین در پیش بینی های دهه ای بحث سناریوهای انتشار مطرح نمی شود. موضوع سناریوهای انتشار فقط در مدل سازی های تغییر اقلیم به کار می رود.

اقیانوس ها در اندرکنش قوی با جو هستند بنابراین اوضاع اقیانوس ها می تواند موجب تغییر الگوهای جوی مانند النینو و لانینو شده و الگوی بارش و دمای سطح زمین را تغییر دهد. تاثیر برخی پدیده های اقیانوسی بر وضع هوای زمین تا حدودی زیادی شناخته شده است. مثلا پدیده های النینو، لانینو و تغییرات چند دهه ای اقیانوس اطلس می توانند دمای متوسط زمین را حدود ۰٫۱ درجه سلسیوس تغییر دهند و یا الگوهای بارشی شناخته شده ای را در برخی مناطق کره زمین موجب شوند.

مرکز هادلی انگلیس نتایج برخی پیش بینی های دهه ای خود را منتشر کرده است. برای مشاهده پیش بینی میانگین بارش و دمای سال ۲۰۱۴ کره زمین بر روی این لینک کلیک کنید. ازهمین لینک می توانید میانگین بارش و دمای دوره ۲۰۱۸-۲۰۱۴ را هم مشاهده کنید. مثلا شکل زیر بارش پیش بینی شده برای دوره ۲۰۱۸-۲۰۱۴ را با استفاده از مدل های گوناگون پیش بینی فصلی نشان می دهد. نتایج نشان می دهند علیرغم ضعف هایی که هنوز در این حوزه وجود دارد اما تحقیقات اخیر نشان از پیشرفت های نسبتا مناسب در صحت پیش بینی ها – بخصوص در مناطق حاره ای – می باشد.

منبع:

http://www.metoffice.gov.uk/research/climate/seasonal-to-decadal/long-range/decadal-fc

http://www.metoffice.gov.uk/research/climate/seasonal-to-decadal/long-range/decadal-multimodel

 

منبع: خبرنامه انجمن ایرانی اقلیم شناسی



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد