امروز:شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : پنجشنبه, مهر 24ام, 1393 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 415 بار

آیا تغییرات آب و هوایی علت شیوع ابولا است؟

دانشمندان هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی ممکن است باعث شود که شیوع ابولا با فراوانی بیشتری رخ دهد.

به نوشته سی ان بی سی مورد کنونی شیوع ویروس ابولا که از ماه فوریه شروع شد چهار کشور آفریقایی را در برگرفته است و تا به حال به مرگ بیش از ۱۰۰۰ نفر منجر شده است.

هر چهار کشور درگیر این بیماری- لیبریا، سیرالئون، گینه بیسائو و نبجریه– وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کرده‌اند و سازمان جهانی بهداشت این شیوع را بی‌سابقه نامیده است.

دانشمندان یقین ندارند که چرا همه‌گیری فعلی – چه از لحاظ شمار موارد عفونت و چه از لحاظ شمار موارد مرگ و میر- وخیم‌تر از شیوع‌‌های قبلی است.

اما برخی از آنها به داده‌های هواشناختی اشاره می‌کنند که نشان می‌دهند شیوع‌های قبلی به صورت خوشه‌هایی پس از تغییرات ناگهانی آب و هوایی رخ داده‌اند.

برخی از دانشمندان اعتقاد دارند که گرمایش جهانی– و افزایش متعاقب در شرایط شدید آب و هوایی- می‌توانی عامل زمینه‌ساز این افزایش شیوع ویروس ابولا باشد.

ویلیام کارش، معاون اجرایی سلامت و سیاست در سازمان EcoHealth Alliance می‌گوید: «اگر شما موارد بیشتر از خشکسالی شدید به دنبال باران‌های سنگین داشته باشید، این وضعیت ممکن است به شیوع‌های بیشتر بیماری بینجامد.»

بیماری‌های دیگری هم در راهند؟

به گفته کارش اگر تغییرات آب و هوایی بر شیوع ابولا تاثیر گذاشته باشد، بسیاری از بیماری‌های عفونی دیگر هم هستند که ممکن است به طور مشابهی تحت تاثیر قرار گیرند.

او گفت: «بیماری‌های بسیاری وجود دارند که به طور خاص تحت تاثیر الگوهای آب و هوایی هستند- از جمله مالاریا، تب دنگی و بیماری‌هایی که بوسیله کنه‌‌ها منتقل می‌شوند مانند بیماری لایم

سازمان جهانی بهداشت پیش از همه‌گیری ابولا هشدار داده بود که بیماری‌های واگیردار ظاهر در حال افزایش هستند- و تغییرات آب و هوایی ممکن است یک عامل این افزایش باشند.

منبع: همشهری آنلاین



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی