امروز:پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, مهر 23ام, 1393 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 945 بار

معکوس شدن میدان مغناطیسی زمین و احتمال افزایش سرطان‌ها

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که میدان مغناطیسی زمین می‌تواند ظرف فقط ۱۰۰ سال یعنی تقریبا به اندازه عمر یک انسان، تغییر جهت دهد.

1413358484157_2

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این تغییر جهت بدین معناست که تمامی قطب‌نماها به جای این که قطب شمال را نشان دهند، سمت جنوب را نشان می‌دهند.

پیش‌تر تصور می‌شد مدت زمان وقوع چنین تغییر جهتی هزاران سال طول می‌کشد، با این حال، نتایج تحقیق جدید حاکی از آن است که این رخداد ممکن است سریع‌تر از آن چه تصور می‌شد، روی دهد.

در طول تاریخ سیاره زمین، جهت میدان مغناطیسی این سیاره بارها تغییر کرده است. میدان مغناطیسی دوقطبی زمین، مانند میدان مغناطیسی یک آهنربای میله‌ای، برای هزاران تا میلیون‌ها سال دارای شدت یکسان است، سپس به دلایل نامشخص، این میدان ضعیف و در نهایت جهتش معکوس می‌شود.

تحقیق جدید محققانی از ایتالیا، فرانسه، دانشگاه کلمبیا و دانشگاه کالیفرنیا در برکلی نشان می‌دهد آخرین معکوس‌شدن میدان مغناطیسی زمین در ۷۸۶ هزار سال پیش در حقیقت بسیار سریعتر و در کمتر از ۱۰۰ سال رخ داده که این مدت زمان تقریبا به اندازه عمر یک انسان است.

بررسی‌های انجام‌شده تیم علمی مدارک جدیدی دال بر این موضوع ارائه داده که شدت میدان مغناطیسی زمین ۱۰ برابر سریع‌تر از حد عادی کاهش یافته و این امر منجر شده تعدادی از ژئوفیزیکدان‌ها نوعی معکوس‌شدن میدان مغناطیسی را پیش‌بینی کنند.

اگرچه هیچ فاجعه مرتبطی با معکوس شدن قبلی میدان مغناطیسی زمین ثبت نشده، اما این تغییر جهت می‌تواند شبکه‌های الکتریکی را مختل و جریاناتی تولید کند که شاید آن را از بین ببرند.

چون میدان مغناطیسی از حیات در مقابل ذرات انرژی‌زای خورشید و اشعه‌های کیهانی (که هر دوی آن‌ها منجر به ظهور جهش‌های ژنتیکی می‌شوند) محافظت می‌کند، ضعیف‌شدن یا از بین‌رفتن موقت آن و سپس معکوس‌شدنش دائمی‌اش می‌تواند میزان ابتلا به سرطان‌ها را افزایش دهد.

کشفیات جدید به محققان در درک چگونگی و دلیل معکوس‌شدن قطبیت میدان مغناطیسی زمین کمک می‌کند.

جزئیات این مطالعه ماه نوامبر در Geophysical منتشر خواهد شد.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی