امروز:پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : سه شنبه, مهر 22ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 450 بار

طرح یک سوال؟

همانگونه که مستحضرید در هفته جهانی “ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی “ قرار داریم و نیک می دانیم بر طبق آمار رسمی کشور بیش از ۹۰ درصد بلایای طبیعی کشور ما بلایای اقلیمی از قبیل توفان و سیل و خشکسالی و … می باشد  لذا به نظرم آمد سوالی را در این زمینه مطرح نمایم و از دیدگاههای ارزشمند اقلیم دوستان و اقلیم شناسان عزیز مهد ایران زمین همگان بهره مند گردیم.

 

در حوزه طبیعی ما با دو واژه ” بلایای طبیعی” که معادل آنNatural Disasters بوده و واژه” مخاطرات طبیعی” که معادل آن Natural Hazards می باشد روبرو هستیم :

به نظر شما این دو واژه به لحاظ تفکر جغرافیایی چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند ؟

آیا کاربرد عنوان ” هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی مناسبتر است ” یا  عنوان “هفته ایمنی در برابر زلزله و  مخاطرات طبیعی” ؟

 


برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

نویسنده : الهام یاراحمدی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : سه شنبه, مهر ۲۲ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۹:۰۴

با سلام و خسته نباشید خدمت جناب آقای دکتر فاطمی؛
بلای طبیعی و مخاطرات طبیعی هر دو در طبیعت اتفاق می افتند که منشاء طبیعی داشته و بعضی از آنها می تواند با دخالت و دستکاری انسان در جهت منفیباشد، یا به عبارتی در واکنش و خشم طبیعت نسبت به رفتار های نامناسب انسان در طبیعت اتفاق بیافتد. اما تفاوتی که بین واژه بلا و مخاطره طبیعی وجود دارد این است که مخاطره که ریشه آن خطر است عاملی طبیعی بالقوه و به صورت فرضی و نظری که دارای میزانی از تهدید برای زندگی انسان ها است و باعث به خطر افتادن جان موجودات زنده می شود. این که گفته می شود مخاطره طبیعی یعنی حوادث طبیعی که از قبل برای اتفاق افتادن آن احساس خطر می کنیم ؛ بنابراین قابل پیش بینی است زیرا اگر قابل پیش بینی نبود احساس خطری هم به وجود نمی آمد!!
اما من فکر می کنم که بلای طبیعی قابل پیش بینی نباشد و یکی از وجوه تمایز اصلی بین این دو واژه در همین مورد باشد. اصلاً واژه “بلا” در لغت به معنای آزمایش و بدبختی است بدون انتظار .
البته این نظر شخصی بنده بود و ممکن است کاملا درست اشاره نکرده باشم
با تشکر

تاریخ : جمعه, مهر ۲۵ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۳:۴۷

باعرض سلام وخسته نباشید خدمت شما دوستان در مورد سوال فوق خواستم بگم که ما در طبیعت اصالتا چیزی تحت عنوان بلای طبیعی و یا مخاطره طبیعی نداریم.در تعریف بلایای طبیعی یا همان مخاطره آمی توانیم این گونه بگوییم که بخشی از رفتار محیط طبیعی است که بدلیل ناگهانی بودن و عدم فرصت کافی ما انسان ها در بروز عکس العمل مناسب در برابر آن ها جان و مال مان را تهدید می کند.رفتار واحدی را تحت عنوان زلزله یا طوفان و صاعقه را در نظر بگیرد اگر در مناطق مسکونی کره زمین اتفاق نیفتند کسی متوجه نمی شود و هیاهویی به راه نمی افتد ولی زمانی که در مناطق پرمسکونی اتفاق می افتند و با تلفلت همراه می شوند بلا یا خطر می خوانیم.این که این رفتار طبیعی خطر تلقی شود یا فرصت به میزان توسعه در ابواب مختلف زندگی جوامع بستگی دارد فلذا چیزی را که در ایران اتفاق می افتد و خطر تلقی میکنیم در ژاپن ویا کشوری دیگر همواره باهاش زندگی می کنند و سرو صدایی نمی کند.بسته به این که چقدر محیط اطاف مان را بشناسیم و به قانونمندی های آن احترام بذاریم میزان آسیب پذیری کم می شود و گاهی به هیچ می رسد.درست به مثابه مردم جامعه ای که تعداد هنجارشکنان آن زیاد است.وقتی ما اصول اولیه زیستن در طبیعت و قانونمندی های آن را رعایت نمی کنیم و حریم ها را می دریم به تبع آن آسیب های وارده بیشتر است.








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد