امروز:شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : دوشنبه, مهر 21ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 804 بار

وضعیت جوی کشور طی ۵ روز آینده

الگوهای حاکم بر جو منطقه نشان دهنده شکل گیری یک ساختار بلاکینگ (بند آئی / Blocking) دو قطبی بر روی ترکیه _شرق مدیترانه و شمال دریای سیاه می باشد. بدین صورت که بر روی ترکیه و منتهی الیه شرق مدیترانه استقرار یک کم ارتفاع را خواهیم داشت که توسط ناحیه پر ارتفاع از اطراف احاطه خواهد شد (بلاک). چنین ساختاری اجازه تحرک لازم به سامانه ناپایدار را نمی دهد، بنابر این می تواند برای مدت بیشتری در منطقه استقرار خود دوام داشته باشد.

شکل ۱٫ میانگین ارتفاع ژئوپتانسیل ۵۰۰ هکتوپاسکال (دکامتر) و ناهنجاری آن (ژئوپتانسیل متر) چپ: دوشنبه ۲۱ مهر ۰۳:۳۰ و راست: چهارشنبه ۲۳ مهر ۹۳ ۱۵:۳۰ IRST

 

در نقشه فوق ملاحظه می شود در روز دوشنبه ۲۱ مهر، ساختار بلاک سبب محصور  ماندن یک سلول بسته کم ارتفاع، بر روی غرب ترکیه شده است که فرود ناشی از آن تا شمال شرق آفریقا گسترده شده است. با گذر زمان از روز چهارشنبه ۲۳ مهر ۹۳، با تضعیف پشته پرفشار از جانب شمالی سلول بسته مذکور، ساختار بلاک تخریب می شود. طی این فرآیند سلول کم ارتفاع از حالت بسته خود خارج می شود که اصطلاحا ً “باز شدن سلول بسته” گفته می شود، به عبارت دیگر محتوای کم ارتفاع به منبع اصلی خود ملحق می شود.

با باز شدن سلول و جذب به منبع اصلی، سامانه کم فشار دارای تحرک لازم برای ترک محل استقرار خود را پیدا می کند. بنابر این برای روزهای منتهی به آخر هفته سامانه مذکور می تواند از فراز نواحی شمالی کشور عبور کند.

 

شکل ۲٫ تاوایی نسبی، ارتفاع و خطوط جریان ۵۰۰ هکتوپاسکال دوشنبه ۲۱ مهر ۹۳ ۲۱:۳۰ IRST

 

در نقشه بالا استقرار یک کم ارتفاع بسته در غرب کشور ترکیه ملاحظه می گردد که به سبب استقرار ناحیه پشته مرکز پرفشار جنب حاره بر روی حاشیه جنوب خلیج فارس، سبب جریانات ناپایدار  جنوب غربی از شمال دریای سرخ به سمت غرب خاورمیانه شده است.

با توجه به توضیحات فوق، سلول بسته طی روزهای آینده تا پایان هفته، سبب ارسال متناوب امواج ناپایدار به سمت بخش های غربی _ شمال کشور و کمتر از آن در مرکز می شود.

 در جانب راست نقشه مذکور، مرکز ناوه خارج شده ای مشاهده می شود که طی چند روز اخیر در نیمه شمالی کشور ضمن کاهش ملموس دمای هوا، سبب رخداد بارش های قابل توجه نسبت به نرمال این موقع سال در این نواحی گردید. در ناحیه عقب موج که در این نقشه بر روی افغانستان _ پاکستان استقرار پیدا کرده ست ریزش هوای سرد شمالی با توجه به راستای خطوط جریان به خوبی دیده می شود. در واقع این ناحیه محل استقرار توده هوای سرد می باشد که آخرین تتمع آن در حال خروج از بخش های شمال شرق و شرق کشور ست.

 

شکل ۳٫ ناهنجاری نرمال شده آب های قابل بارش (اینچ) و فشار سطح دریا (هکتوپاسکال) دوشنبه ۲۱ مهر ۹۳ ۰۳:۳۰ IRST

پیش تر اعلام گردید که شرایط سینوپتیکی جو منطقه سبب تقویت جریانات گرم و مرطوب جنوبی از سمت دریای سرخ به غرب خاورمیانه و ایران غربی می شود.

در نقشه بالا ناهنجاری آب های قابل بارش (اینچ) برای روز دوشنبه ساعت ۰۳:۳۰ انتخاب شده است. در این نقشه گسترش رطوبت جنوبی از سمت دریای سرخ به بخش های غربی کشور را می بینیم. موقعیت مناسب رشته کوه زاگرس بر سر راه جریانات مرطوب، موقعیت ایده آلی جهت بارش های برهه ۵ روز آینده در این بخش از کشور فراهم می آورد.

زبانه های توده هوای سرد پرفشار که با ناهنجاری منفی آب های قابل بارش در بخش های شرقی تمرکز یافته است، در حال خروج از منطقه می باشد و جریانات حاره مرطوب جنوبی بتدریج به سمت داخل گسترش می یابد.

بیشترین سهم رطوبتی در این نقشه از آن دریای عرب و شمال اقیانوس هند می باشد. پهنه آبی وسیع این اقیانوس هوای گرم و مرطوب بیشتری را توسط بادهای غربسو (شرقی) به سمت شبه جزیره عربستان سوق داده و در منطقه گردش چرخندی مستقر بر روی شرق مدیترانه رطوبت نواحی شرقی دریا مدیترانه و حاره دریای سرخ با رطوبت اقیانوس هند همگرا شده و در بستر بادهای جنوب غربی از سمت دریای سرخ (تراف معکوس دریای سرخ) به سمت غرب ایران گسترش می دهد.

 

 شکل ۴٫ چپ: مجموع بارش ۱۲۰ ساعت آینده (اینچ) و راست: ناهنجاری آن (اینچ)

بر طبق پیش بینی های صورت گرفته بر اساس خروجی مدل سامانه پیش بینی جهانی (GFS)، پیک مجموع بارش ۱۲۰ ساعت (۵ روز) آینده بر بخش های میانه نیمه غربی کشور متمرکز خواهد بود. استان هایی نظیر کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، بخش هایی از همدان، مرکزی و خوزستان می باشد. بیشینه مجموع بارش ۵ روزه در برخی نواحی این استان ها به ۹۰ الی ۱۰۰ میلی متر / ۵ روز می رسد. لذا امکان آبگرفتی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها در برخی ساعات در طی باز زمانی ذکر شده در نواحی از استان های یاد شده وجود خواهد شد.

در بخش های شمالی کشور نیز به سبب عبور موج ناپایدار در مجموع ۵ روز آینده رگبار های پراکنده به طور متناوب احتمال می رود.

در بخش های جنوب و جنوب شرقی کشور به سبب استقرار شرایط پایدار ناشی ازحاکمیت پرفشار تراز میانی شرایط برای وقوع بارش مهیا نمی باشد.

نقشه ناهنجاری بارش ۱۲۰ ساعت آینده نشان دهنده فرانرمال بارشی برهه زمانی یاد شده در میانه بخش غربی کشور می باشد که بیشینه میزان آن در برخی مناطق این بخش از کشور  بالغ بر ۹۰ + الی ۷۵ + / ۵ روز می باشد.

در سواحل خزر و بخشی از شمال غرب کشور میزان مجموع بارش ۱۲۰ ساعت آینده بین ۶ – الی ۱۲ – میلی متر / ۵ روز کمتر از میزان نرمال بلند مدت پیش بینی می شود که شرایط کاهش جزئی بارش ها را در این برهه نشان می دهد.

در سایر مناطق شرایط نرمال بارشی کم و بیش حکمفرما خواهد بود.

irmancy.ir



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد