- وب سایت جامع هوا و اقلیم شناسی ایران - https://climatology.ir -

یک آسیاب بادی از هوا آب تولید می‌کند

به گفته یک مبتکر استرالیایی ، بهترین راه برای تامین ارزشمندترین ماده مورد نیاز انسان یعنی آب، از یک آسیاب بادی می توان استفاده کرد.

با استفاده از این آسیاب بادی می‌توان در محیطهای بیابانی، در زمان خشکسالی و یا غیرخشکسالی آب تهیه کرد.

به گزارش سایت زیست محیطی “تری‌هاگر”، “مکس ویسون”، با الهام از زندگی یک سوسک صحرایی و نیز قبایل باستانی که از لحاظ تولید آب خودکفا بودند، راهی پیدا کرده است که می‌تواند به وابستگی انسانها به باران برای تامین آب مورد نیاز خود پایان دهد.

او که کارمند بازنشسته سازمان بهداشت عمومی استرالیاست، با استفاده از قراضه فلزات، نزدیک منزلش در حومه شهر “پرث” این نظریه ابتکاری را عملا ثابت کرده است.

اساس ایده ویسون، این واقعیت ساده است که میلیاردها لیتر آب عملا در فضای دور و بر ما شناور است.

او می‌گوید بسیاری از مردم نمی‌دانند که عملا مقادیر زیادی آب درست پیش چشم ما وجود دارد. غلظت این آب کم است ولی اگر حجم زیادی از آن فراوری شود، مقادیر قابل توجهی آب می‌توان به دست آورد.

ویسون می‌گوید نسیمی که از یک پنجره متوسط به یک اتاق می‌وزد، هر ساعت یک میلیون مترمکعب هوا تولید می‌کند و در هر مترمکعب هوا ‪ ۱۰‬تا ‪۱۵‬ لیتر آب وجود دارد.

تنها کار دشوار پیش روی ویسون آن بود که هوا را به اندازه کافی خنک کند تا شبیه به شبنم صبحگاهی، رطوبت به قطره تبدیل شود و این همان کاری است که در تهویه‌مطبوع‌هایی که از آنها آب چکه می‌کند، دیده می‌شود.

راه حل پیشنهادی این مبتکر، ساخت یک آسیاب بادی است که برخلاف آسیاب‌های سه تیغه‌ای معمول، چندین تیغه دارد که دور یک ستون عمودی نصب شده‌اند و می‌توانند هوا را از همه جهات به یک سو هدایت کنند.

راز این آسیاب بادی، فرآیند سرد شدن توسط تیغه‌های آسیاب است. این تیغه‌ها هوا را به داخل یک جعبه “خنک‌کننده ” یا ‪ chiller‬هدایت می‌کنند که در آن مولکولهای آب روی صفحاتی که طراحی ویژه‌ای دارند، فشرده می‌شوند.

ویسون به قبایل باستانی در منطقه‌ای که اوکراین امروزی است اشاره می‌کند که برای خنک کردن هوا و تولید آب، از ساختارهای سنگی به شکل هرم استفاده می‌کردند.

او برای طراحی صفحات جمع‌آوری آب نیز از تجزیه و تحلیل بدن یک سوسک که خود را با شرایط سخت محیط زیست در صحرای نامیبیا سازگار کرده است، کمک گرفته است.

مه هوا روی پشت این سوسک فشرده می‌شود و به صورت قطره آب درآمده به سمت دهان او سرازیر می‌شود.

بدن این سوسک، الهام بخش ایجاد تورهای “جمع‌آوری مه” در نواحی خشک کوهستانی افریقا، آمریکای جنوبی و آسیا شد اما ویسون معتقد است که طرح او توان بالقوه بیشتری دارد.

باد، نه تنها تیغه‌ها را به حرکت درمی‌آورد، بلکه فرآیند سرد شدن را هم انجام می‌دهد. هرچند با نسیمی به سرعت دو کیلومتر در ساعت نیز می‌توان آب تهیه کرد، طبعا باد شدیدتر، آب بیشتری در اختیار می‌گذارد.

ویسون معتقد است یک آسیاب بادی به ارتفاع ‪ ۵‬متر و عرض ‪ ۶‬متر می‌تواند هر ساعت ده هزار لیتر آب تولید کند که این مقدار، برای کشور استرالیا که با شدیدترین خشکسالی تاریخ خود و محدودیت شدید آب روبروست، می‌تواند یک شاهرگ حیاتی به شمار رود.

به گفته یسون ،” سامانه‌هایی که در نقاط مختلف جهان برای تهیه آب بکار می‌رود، باعث نابودی رودخانه‌ها و زیست بوم‌ها شده است. از این آسیاب‌های بادی می‌توان همیشه استفاده کرد چه در شرایط خشکسالی و چه غیر خشکسالی.”

منبع : ایرنا