امروز:پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, مهر 12ام, 1393 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 656 بار

آلارم گرما برای آرال

آرال یکی از چهار دریاچه بزرگ دنیا محسوب می شود که در سال های اخیر وضعیت مناسبی نداشته و تصاویر فضایی ناسا از خشک شدن کامل آن در آینده ای نه چندان دور خبر می دهد.
IMG13080220

به گزارش خبرگزاری مهر، دریاچه آرال، دریاچه آب شوری است که در آسیای میانه و بین ازبکستان و قزاقستان قرار گرفته است. آرال، یکی از چهار دریاچه بزرگ دنیا است که ۶۸ هزار کیلومتر مربع وسعت داشت اما از دهه ۱۹۶۰ میلادی که دولت روسیه (شوروی سابق) انحراف مسیر دو رودخانه را آغاز کرد، این دریاچه به مرور زمان به خشک شدن نزدیک شد.

به طوری که در سال ۲۰۰۰ میلادی، مساحت آن به ۲۵ درصد مساحت اصلی کاهش یافته و درصد شوری آب آن نیز ۵ برابر شد. اما اکنون تصاویر فضایی ناسا حقایق دیگری را رونمایی می کند. آیا تصویری که مشاهده می شود متعلق به چهارمین دریاچه بزرگ دنیا است؟ باور این موضوع کمی سخت است که در این مکان و در گذشته دریاچه پهناوری وجود داشته است. در تصویر گرفته شده توسط کاوشگرهای ناسا، تغییرات در مدت ۱۴ سال یعنی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ میلادی به خوبی دیده می شود.

فیلیپ میکین، یکی از کارشناسان این حوزه می گوید: “این اولین باری است که دریاچه ای در این مدت کوتاه خشک می شود. وی در ادامه افزود: دلایل بسیاری را می توان برای این موضوع ذکر کرد از جمله منحرف شدن مسیر رودخانه توسط انسان ها، خشکسالی و … اما خشک شدن این دریاچه تاثیرات به سزایی را در منطقه خواهد داشت که از آن جمله می توان به مواردی مانند تغییر آب و هوا، آسیب به مزارع و محصولات کشاورزی، نابودی شغل هایی مانند ماهیگیری، کشاورزی و … اشاره کرد.

در سال های اخیر، تلاش های بسیاری از سوی دولتمردان قزاقستانی برای احیای این دریاچه صورت گرفته اما تلاش ها موفقیت آمیز نبوده است.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی