امروز:پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, مهر 5ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 689 بار

پیش بینی وضعیت جوی کشور ۵ الی ۱۱ مهر

بر اساس نقنشه میانگین ناهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل ۵۰۰ هکتوپاسکال ۷ روز آینده، استقرار کم ارتفاع بر روی شمال  اقیانوس اطلس و منطقه گرینلند تا بیش از ۱۲۰ – متر پیش بینی می شود. بر روی غرب اروپا به مرکزیت شبه جزیره اسکاندیناوی حاکمیت پشته پرارتفاع، میزان ناهنجاری را در این منطقه تا ۱۲۰ + متر افزایش می دهد.

بر روی منطقه اوراسیا در غرب روسیه تا شمال خزر گسترش ناحیه کم ارتفاع را طی ۷ روز آینده خواهیم داشت. این وضعیت با استقرار پر ارتفاعی در نواحی شرقی خاورمیانه همراهی می شود.

شکل ۱. میانگین ناهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل تراز ۵۰۰ هکتوپاسکال (متر) طی ۷ روز آینده (۵ الی ۱۱ مهر ۹۳)

بر اساس برونداد ۴ مدل هواشناسی (ECMWF، GFS، GEM و NAVGEM) طی ۷ روز آینده برآیند بارش ها در شمال غرب کشور،‌ سواحل دریای خزر به سمت نواحی از ارتفاعات واقع در شمال شرق کشور متمرکز خواهد بود. بر طبق این مدل ها هسته بارش ۷ روزه در سطح کشور، بر روی سواحل جنوب غربی تا مرکزی دریای خزر قرار گرفته و نواحی از استان اردبیل و شمال استان آذربایجان شرقی در رتبه بعد از آن واقع خواهند شد.

بر طبق خروجی مدل GFS – سامانه پیش بینی جهانی- بر روی نواحی از ارتفاعات زاگرس جنوبی شامل ارتفاعات شمال استان هرمزگان، غرب کرمان، جنوب یزد و شرق استان فارس وقوع بارش هایی را طی ۷ روز آینده خواهیم داشت که ماهیت همرفتی دارند. ویژگی این بارش ها کوتاه مدت بودن و با شدت بالا خواهد بود. چشم انداز بارش ها در این منطقه بر طبق پیش بینی ماهیانه (مهر ۹۳) بر اساس خروجی مدل   CFSv2 به صورت ناهنجاری مثبت بارش و با شدت بالا بویژه طی دهه دوم مهر ماه پیش بینی شده است. لذا بایستی آمادگی لازم را در مواجه با مخاطرات آب و هوایی به شکل وقوع آبگرفتگی ها و سیلاب های احتمالی کسب نمود.

طبق خروجی مدل ECMWF مجموع بارش ۷ روز آینده بر روی نواحی جنوبی تر در نیمه غربی کشور گسترش یافته که این شرایط در چشم انداز مدل کانادایی GEM نیز تا حدودی مشاهده می شود:

 

شکل ۲. مجموع بارش ۷ روز آینده (اینچ) بر اساس خروجی ۴ مدل ECMWF، GFS، GEM و NAVGEM (طی ۵ الی ۱۱ مهر ۹۳)

بر اساس پیش بینی مدل ناهنجاری مجموع بارش ۱۱ – ۵ مهر ۱۳۹۳، طی ۷ روز آینده وضعیت بارش ها در اقصی مناطق کشور نسبت به میزان نرمال بلند مدت انحرافی را نشان نمی دهد. بر روی سواحل جنوب غربی خزر با مرکزیت استان گیلان، مجموع بارش ۷ روز آینده به میزان ۲۵ الی ۳۸ میلی متر فراتر از میزان نرمال بلند مدت (سال های ۱۳۸۹ – ۱۳۶۱) پیش بینی می شود. این وضعیت به صورت نقطه ای در نواحی از ارتفاعات زاگرس جنوبی به میزان ۵۰ الی ۶۳ میلی متر در مدت یاد شده پیش بینی می شود.

 طبق خروجی مدل پیش یابی ناهنجاری متوسط دمای ۷ روز آینده GFS، دو ناحیه ناهنجاری منفی متوسط دما بر روی کشور پیش بینی میشود:

  1. نواحی شمالی استان های اردبیل و آذربایجان شرقی در شمال غرب کشور تا میزان ۱٫۵ – درجه سلسیوس.
  2.  ارتفاعات استان کهکیلویه و بویراحمد در زاگرس جنوب غربی تا میزان ۱٫۵ – درجه سلسیوس.

در مناطقی از ارتفاعات شمال استان هرمزگان، نواحی از میانه غربی کشور،‌ شمال غرب و ارتفاعات البرز مرکزی متوسط دما ۷ روزه نزدیک به نرمال برآورد می گردد.

طبق مدل مذکور در اکثر مناطق کشور دمای هوا بالاتر از هنجار دوره مشابه در آمار بلند مدت می باشد، که بیشترین میزان ناهنجاری مثبت دما در نواحی شمالی استان سیستان و بلوچستان در شرق کشور و ارتفاعات شمال غرب استان کرمان در زون زاگرس جنوبی تا میزان ۷٫۵+ درجه سلسیوس می باشد.

شکل ۳. سمت راست: ناهنجاری متوسط دما (سلسیوس) و سمت چپ: ناهنجاری مجموع بارش (اینچ) ۷ روز آینده (طی ۵ الی ۱۱ مهر ۹۳)

www.irmancy.ir










avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد