امروز:سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : سه شنبه, مهر 1ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 675 بار

راهپیمایی بزرگ درخواست برای مقابله با«تغییرات آب و هوایی» در نیویورک برگزار شد

هزاران نفر با راهپیمایی در شهر نیویورک آمریکا، اقدام جهانی را برای مقابله با تغییرات آب و هوایی خواستار شدند.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، بیش از سیصد هزار نفر روز یکشنبه در «راهپیمایی مردم برای آب و هوا» شرکت کردند تا اقدام جهانی برای رسیدگی به تغییرات آب و هوایی را خواستار شوند.

این راهپیمایی و تظاهرات مشابه در دیگر نقاط دنیا در آستانه برگزاری اجلاس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در روز سه شنبه، بر پا می شود. اجلاس سازمان ملل نیز قرار است با حضور صد و بیست و هشت نفر از سران کشورهای مختلف دنیا در شهر نیویورک برگزار شود.

تظاهرکنندگان در نیویورک از دولت‌ها می خواهند تا خود را به کاهش آلاینده های ناشی از مصرف سوخت های فسیلی ملزم کنند و برای تدوین معاهده جهانی که امکان تصویب آن در اجلاس سال آینده در پاریس وجود داشته باشد، تلاش کنند. روز یکشنبه، همچنین مردم از اقشار مختلف جامعه همگی به خیابان های شهر نیویورک آمدند و اقدام برای رسیدگی به تغییرات آب و هوایی را خواستار شدند. در میان سیل جمعیت تظاهرکنندگان، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز حضور داشت. بان کی مون که نتایج اجلاس تغییرات جوی سازمان ملل در روز سه شنبه امیدوار است، از تظاهرکنندگان به علت شور و انرژی آنها تشکر کرد.

وی گفت:‌ «حضور قدرتمند، انرژی و فریادهای مردم، برایم خیره کننده بود. امیدوارم که نظرات مردم هنگام برگزاری اجلاس سران در بیست و سوم سپتامبر، درست به آنها (سران کشورهای دنیا) منعکس شود. تغییرات آب و هوایی یکی از مسائل سرنوشت ساز زمانه ما است و نباید فرصت را از دست داد».

یکی از اهداف برگزاری راهپیمایی در نیویورک، افزایش فشارها پیش از برگزاری اجلاس مهم تغییرات آب و هوایی در پاریس است؛ فعالانی مانند «مارک رافالو»، بازیگر آمریکایی می گویند کشورها هم اینک نیز منافع اقتصادی حاصل از کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی را دیده اند و شاید چین در این زمینه پیشگام شده است. رافالو افزود: «آنها می‌دانند که سوخت های فسیلی چقدر گران هستند؛ به همین علت هزینه انرژی خورشیدی را کاهش داده، دسترسی آن را برای همگان فراهم و قیمت آن را در بسیاری از ایالت های آمریکا کاهش داده اند».

سایر تظاهرکنندگان می‌گویند مردم برای مقابله با تغییرات آب و هوایی باید خودشان دست به کار شوند. تصمیم گیری درباره استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی، نحوه مصرف انرژی و حتی نوع غذا می تواند به این تلاش ها کمک کند.

وَن جونز، یکی دیگر از تظاهرکنندگان می گوید: «قدرت در دستان این مردم است که هنگام بازگشت به ایالات، شهرها و حتی قبیله هایشان، در آنجا عملاً اقدام کنند. بدین ترتیب واشنگتن و سازمان ملل نیز ناچار می شوند با مردم همراهی کنند».

 برای مشاهده عکس های بیشتر اینجا را کلیک نمائید.

www.irmancy.ir









avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد