امروز:پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : دوشنبه, شهریور 31ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 1,205 بار

مناسبترین روز برای تعیین روز جغرافیا

همیشه معتقد بوده ام که دانش جغرافیا و جغرافیدانان ، در  شکل گیری تمامی تمدنهای بزرگ گذشته از پایه گذاری آن تمدن گرفته تا برنامه ریزی و توسعه جوامع بشری بر مبنای آن فرهنگ و تمدن ،نقش اساسی و ویژه ای را ایفا نموده اند ودانشمندان جغرافیدان در گذشته از جایگاه و شان اجتماعی خاصی برخوردار بوده اند که شاید مرور مختصری بر کتب مختلف تاریخ و تمدن و یا کتاب فلسفه جغرافیای مرحوم زنده یاد، پروفسور شکویی شاهدی بر این مدعا باشد.

index33

از مخاطبین محترم خواهشمندم  که حتما دیدگاهایشان را در خصوص ابعاد مختلف این موضوع مطرح فرمایند

متاسفانه  امروزه به دلایل مختلف  – که پرداختن به آنها خارج از حوصله این مطلب می باشد و مایلم که مخاطبین محترم به آن بپردازند –  دانش پایه ، بنیادین و در عین حال بسیار کاربردی و توسعه ای جغرافیا ، آن شان و منزلت تاریخی ، باستانی ، توسعه ای و کاربردی خود را از دست داده است بدانگونه که دیگر کمتر جغرافیدان یا دانشجوی جغرافیایی را می توان پیدا نمود که به رشته خود افتخار نماید و دیگران را به ورود به این رشته تشویق و رهنمون گردد که متاسفانه این روند، چشم انداز مناسبی را برای آینده دانش جغرافیا رقم نخواهد زد.به نظرم آمد که مناسب است از سوی متولیان امر،یک روز بنام روز جغرافیا نامگذاری گردد و یا یک هفته بنام هفته جغرافیا در نظر گرفته شود ودر این هفته یک فضا سازی فعال و مناسب فرهنگی در سطح کشور (اعم از معرفی تاریخ و فلسفه علم جغرافیا، دانشمندان گذشته و معاصر علم جغرافیا ، توانمندیهای دانش جغرافیا در حل مشکلات مختلف کشور و …) با استفاده از توان اساتید، محققان،دانشجویان، دوستداران دانش جغرافیا و فارغ التحصیلان شاغل در دستگاههای اداری بویژه صاحب منصبان تاثیرگذار در امر برنامه ریزی کشور صورت پذیرد.

طبیعتا بعد از چندین سال متوالی ، جایگاه این رشته و فارغ التحصیلان آن در سطح کشور ارتقاء یافته و قدمهای مثبت بسیار ارزنده ای برداشته خواهد شد.
بدیهی است که همکاری، همیاری ، همراهی و همدلی تمامی دانشکده های جغرافیای سطح کشور ، انجمن های علمی و مراکز صنفی مرتبط و … در این زمینه امری ضروری و غیر قابل اجتناب می باشد.

واما اینکه چه روزی مناسب است که بنام روز جغرافیا نامگذاری گردد پیشنهاد حقیر روز دحوالارض(۲۵ ذی القعده) می باشد چرا که روز ۲۵ ذی‌القعده در تقویم آفرینش هستی از مهم‌ترین رویدادهایی است که به وقوع پیوسته است، چرا که در این روز سر آغازی برای حیات بشر و آغازی برای تولد زمین است که با گسترده شدن نخستین قطعه خاکی زمین از زیر قبله‌گاه عالم، پیام توحید در سرتاسر جهان مخابره شدوخداوند کعبه را نخستین بیت و نقطه جغرافیا برای اجرای سیاست جغرافیایی خود تعیین نمود «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ».

index1


هرچند که مبنای این روز بر حسب تاریخ قمری می باشد منتها چون بزرگترین مولفه علم جغرافیا که همانا مطالعه زمین بعنوان یک مکان جغرافیایی است در این روز گسترده شده است روز بسیار مناسبی برای روز جغرافیا خواهد بود مضاف  بر اینکه به دلیل تقدس خاص این روز از سوی جامعه نیز استقبال خوبی خواهد شد.
البته  نگارنده، اصراری بر نامگذاری این روز بنام روز جغرافیا ندارد منتها معتقداست که حتما بایستی یک روز تحت این عنوان در تقویم کشور داشته باشیم چرا که تقویم خود نیز یک منشاء جغرافیایی دارد و اگر چنین روزی لحاظ شده است که نگارنده از آن بی خبر است بایستی پررنگ گردد و از ظرفیتهای خاص آن حداکثراستفاده به عمل آید.

عرایضم را با تعریف جغرافیا به قلم  مرحوم زنده یاد، پروفسور گنجی که در پاسخ به سوال دکتر شکویی ارائه فرموده اند مزین ، معطر و مختومه می نمایم:

 inde555x

دوست محترم آقای شکوئی: 

از من خواسته اید جغرافیا را تعریف کنم و مرا با مشکلی که هر جغرافی دان با آن روبروست مواجه فرموده اید.  بطوری که می دانید مکتبهای مختلف تعاریف متفاوتی از این علم پیشنهاد کرده اند.به نظر من با توجه به جمیع آن تعاریف، می توان جغرافیا را بدین صورت تعریف کرد:

 جغرافیا آن قسمت از دانش بشری است  که از مشخصات مناطق و نواحی مختلف زمین و پراکندگی پدیده های گوناگون سطح زمین اعم از طبیعی و انسانی و بالاخره از روابط انسان و محیط که خود باعث بوجود آمدن پدیده های انسانی است و نیز از روابط متقابل پدیده های فوق بحث می کند.

 چون همیشه جغرافی دانی نتوانسته است تعریف جامع و کاملی که مورد قبول همه باشد عرضه کند نواقص احتمالی در تعریف جغرافیا به صورتی که در قسمت فوق عنوان شد چیز تازه ای نخواهد بود.


مایلم دوستان گرامی  اعم از اساتید بزرگوار، دانشجویان و مخاطبین محترم برنامه نظراتشان را در این زمینه اعلام فرمایند که قطعا ارائه این دیدگاهها خدمت بزرگی به دانش وزین جغرافیا خواهد بود.




مطالب مرتبط

نویسنده : سید اسعد حسینی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : سه شنبه, مهر ۱ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۷:۲۳

با سلام و احترام
ضمن تشکر از مبحث مطرح شده و توجه تون به این امر بنظر بنده نیز جای چنین روزی در تقویم خالی می باشد و جا دارد حداقل روزی با این نام در مجامع علمی و دانشگاهی و همچنین تقویم رسمی کشور درج گردد و در چنین روزی از اساتید برجسته در این رشته نیز تقدیر و تشکر گردد. پیشنهاد بنده نیز ۲۱ خرداد مصادف با زادروز دکتر محمد حسن گنجی پدر جغرافیای ایران و علم آب و هواشناسی و یکی از ۱۵ جغرافیدان برجسته جهان و به پاس زحمات و گرامیداشت مقام ایشان است.
با تشکر

نویسنده : مهران فاطمی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : سه شنبه, مهر ۱ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۲۰:۲۴

با سلام و ادب
روزی که پیشنهاد فرمودید بسیار بجا و مناسب است به نظرم جا دارد روی این موضوع کار گردد و پیشنهاد جامعی از طرف جامعه جغرافیایی کشور به دست اندرکاران ارائه گردد.
شادکام باشید

نویسنده : جعفری Romania
تاریخ : شنبه, اردیبهشت ۴ام, ۱۳۹۵
ساعت : ۰۶:۲۱

پیشنهاد بسیار جالبی است. البته به نظر من مهمتر از تعیین تاریخ، ضمانت اجرایی آن است. اگر چنین پیشنهادی عملی شود می توان با برگزاری یک همایش در روز موردنظر آنرا پربارتر نیز کرد. هرچند من با تاریخ قمری موافق نیستم چراکه اگر می خواهیم این رویداد، ملی باشد بهترست تاریخ شمسی ملاک باشد و اگر بین المللی تاریخ میلادی. امیدوارم این طرح عملی شود و خودم نیز به عنوان یکی از دانشجویان و علاقمندان جغرافیا هر کمکی از دستم بربیاید دریغ نمی کنم.

نویسنده : مهران فاطمی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : شنبه, خرداد ۱ام, ۱۳۹۵
ساعت : ۰۳:۳۲

با سلام و عرض تشکر
ممنون از نظرات خوب جنابعالی








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد