امروز:سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : پنجشنبه, شهریور 13ام, 1393 | پرینت مطلب |ابراهیم مسگری| بازديد: 893 بار

زیبایی خیره کننده دشت کویر+عکس از ناسا

“با تشکر از سرکار خانم زینب رضوی از ارسال این عکس زیبا از دشت کویر”

با یک نگاه اجمالی این تصاویر گردابی همانند ابرهایی به نظر می رسد که روی سطح اقیانوس یا آب قرار گرفته اند, اما در کمال تعجب این  تصویر یک بیابان است. بیابان کویر(دشت کویر- نمکزار) در ایران است و این عکس توسط یک فضانورد از ایستگاه بین المللی فضایی گرفته شده است.

الگوهای درهم تنیده مشابه هم و مناطق پرپیچ و خم در این عکس جلب توجه می کند. ناسا در توضیح این تصویر آورده فقدان خاک و پوشش گیاهی در این بیابان باعث می شود ساختار زمین شناسی سنگ ها از فضا بخوبی مشخص شود و این الگو در اثر چین خوردگی های بیشمار در لایه های سنگی به وجود آمده.

ناسا اعلام کرد: فرسودگی های اخیر به وسیله باد وآب سطوح چین خورده یکنواخت تیره و روشنی را ایجاد کرده که نه تنها هزاران لایه را نمایان می کند بلکه چین خوردگی ها را به خوبی به وجود آورده.الگوی این سنگ ها همانند یک ورقه ی پیاز قاچ خورده است.

اگر در تصاویر نقشه گوگل این قسمت را نگاه کنید در ناحیه ی قهوه ای این بیابان ته زمینه ی آبی رنگی مشاهده می کنید که همین لایه های سنگی می باشد اما این تصاویر ناسا قسمت کوچکی از آن ۷۷٫۶۰۰ کیلومترمربع صحراست و وسعت این ناحیه ۱۰۵ کیلومتر می باشد.

مقدار اندکی آب در این ناحیه وجو دارد. در تصویر منتشر شده توسط ناسا منطقه S مانند دیده می شود که یک دریاچه کوچک و رودهای اطرافش را نشان می دهد.

Kavir-lootمنبع ترجمه:http://sarisky.ir



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: ابراهیم مسگری

دانشجوی دکتری مخاطرات آب و هوایی دانشگاه سیستان و بلوچستان