امروز:پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : پنجشنبه, شهریور 6ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 1,770 بار

آزمون تی تست برای مقایسه نتایج دو مدل مختلف

سوال: اگربخواهیم نتیجه پیش بینی دو نرم افزار را با مقدار مشاهده شده مقایسه کنیم درآزمون تی تست از حالت مستقل استفاده میکنیم یا حالت وابسته؟  وقتی آزمون را اجرا کردیم و خروجی داده شد چگونه از خروجی بفهمیم کدام بهتر است؟ منظورم این است که نحوه بررسی و گزارش خروجی چگونه است؟

پاسخ: فرض کنید دو مدل آ و ب دمای ایستگاهی را مطابق جدول زیر پیش بینی کرده اند، می خواهیم ببینیم با استفاده از آزمون تی در نرم افزار SPSS، بین این دو پیش بینی ها تفاوت معنی داری وجود دارد یا خیر؟

ابتدا مطابق شکل داده ها را وارد می کنیم. سپس مطابق مسیر زیر

analysis —->compare means —->Independent Samples T Test

نام متغیر های مورد آزمون و گروه (نام مدل که در اینجا a و b انتخاب شده اند) را مشخص می کنیم. مشخص کردن نام گروه ها(مدل ها) با کلیک بر روی آیکون Define Groups انجام می شود. در نهایت با کلیک بر روی OK و Continue آماره های t و F محاسبه می شوند. در جدول Groups Statistics  میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای وابسته به گروهها(مدل ها)نشان داده شده است.

در جدول بعدی برابری میانگین ها محاسبه شده است. در دو ستون Levene’s Test for Equality of Variances  نتایج آزمون لوین برای بررسی فرض یکسانی واریانس­ها ارائه شده است. در صورتیکه سطح معنی داری این آزمون بزرگتر از۰٫۰۵ باشد، در آنصورت فرض یکسانی واریانس­ها تایید می شود؛ در این حالت از نتایج t در سطر اول استفاده می شود. در صورتیکه نتایج آزمون لوین معنی­دار باشد ، نشان از نابرابری  واریانس­ها دارد و باید از نتایج آزمون t در سطر دوم  استفاده کرد.

در مثال ما سطح معنی داری آزمون لوین ۰٫۱۳۷ است بنابراین فرض یکسانی واریانس­ها تایید شده است.  همانطور که دیده می شود در هر دو حالت (۰٫۶۴۵ و ۰٫۶۶۲) سطح معنی داری از ۰٫۰۵ بالاتر است، که برابر بودن میانگین های دو جامعه را تایید می کند. همچنیین با توجه به آماره سطح معنی داری F که ۰٫۱۳۷می باشد، برابری واریانس ها هم تایید می شود.

منبع: climate.mihanblog.com

 


برچسب‌ها:,

مطالب مرتبط

نویسنده : behnam Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : جمعه, فروردین ۱۴ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۳:۰۶

سلام
در تی تست زمانی که مقدار تی در جدول منفی به دست می آید نشانه جیست؟
با تشکر

نویسنده : مهران فاطمی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : یکشنبه, فروردین ۱۶ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۲:۱۸

با سلام و ادب
آنچه که مهم است مقدار p valu می باشد و اماره تی ممکن است منفی یا مثبت شود و از روی ان نمی توان قضاوت خاص اماری نمود
موفق باشید








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد