امروز:پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, مرداد 25ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 910 بار

درسی بزرگ از استاد مسعودیان+ چند مقاله

درود بر شما

اعداد دروغ نمی گویند اما دروغگویان عددسازی می کنند

شاید شما هم این جمله را در آغاز برخی کتاب های آماری دیده باشید. آماردان ها در دفاع از علم خود این عبارت را نقل می کنند. چون آب و هواشناسی در هر شاخه ای (فیزیکی، دینامیکی، همدید و کاربردی) به فراوانی از روش های آماری بهره می گیرد ما هم باید سخن آماردان ها را بپذیریم که آمار دروغ نمی گوید.

images

البته ممکن است کسی وسوسه شود که آمارسازی کند یا بخشی از داده ها را برای رسیدن به نتیجه دلخواه خود حذف یا دستکاری کند. بنده در طی سه دهه که در محیط دانشگاه بوده ام تنها دو مورد را به یاد دارم که در آب و هواشناسی چنین چیزی رخ داده باشد. با این حال همیشه بر این باور بوده ام که راستی برتر از درستی است. یعنی اگر بنده که مسعودیان باشم وقتی دست به قلم می برم هدفم به راستی آشکار ساختن حقیقتی درباره ی آب و هوای ایران باشد در راه راست هستم گر چه شاید به دلایل مختلف به پاسخ درست نرسم یعنی از آشکار ساختن حقیقت عاجز بمانم. 

مدتی پیش از این در یک کنفرانس علمی مستمع سخنرانی سرکار خانم دکتر زرین و جناب آقای دکتر مفیدی بودم که در باره ی پرفشار تابستانه ای که بر روی ایران شکل می گیرد بحث می کردند. از یک طرف بسیار شاد شدم که چیزهای تازه ای آموختم و از یک طرف شرمسار شدم که چرا مقلدانه بنده هم در آب و هوای ایران این پرفشار را به حساب آزور نوشته ام. اگر خود به بررسی نقشه ها دست می زدم و ترازمندی انرژی و اوضاع دینامیکی منطقه را بررسی می کردم شاید شرمساری نمی بردم. 

 در آب و هواشناسی اعداد و ارقام حاصل از اندازه گیری ها پایه ی استدلال را می سازند. آب و هواشناسی زمانی یک دانش راستین خواهد بود که به آمار و ریاضی احترام بگذارد یعنی نه به آمار و ریاضی پشت کند و نه با آمار و ریاضی بازی کند.

درست است که آب و هواشناسی از جغرافیای طبیعی منشعب شده است اما پاسخگویی به پرسش های آب و هواشناختی تنها با رویکرد جغرافیدانان امکان پذیر نیست آب و هواشناسان باید خود را به دانش آمار ریاضی و فیزیک مجهز کنند تا از پس تفسیر و توجیه پدیده های آب و هوایی بر آیند. 

zarrin_mofidi_agi-2011

۲۰۱۰۱۰۲۶۱۲۳۲۲۹-تحلیل الگوی فضایی پرفشار جنب حاره بر روی آسیا و آفریقا

mofidi_zarrin_2012_jcr_iii

منبع: خبرنامه انجمن ایرانی اقلیم شناسی










avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد