امروز:شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, مرداد 15ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 3,743 بار

چگونگی تولید سناریوی تغییر برای LARS-WG

ممکن است برخی دوستان به داده های روزانه یک مدل گردش عمومی به جز مدل هایی که در بانک داده های نرم افزار لارس وجود دارد دسترسی داشته باشند. این دوستان لازم است خودشان سناریوی تغییر ماهانه را طراحی یا ویرایش کنند.  در مطلب حاضر فرآیند ساخت یک سناریوی تغییر برای تولید داده های روزانه توسط مدل LARS-WG در آینده توضیح داده می شود. برای ساخت چنین سناریویی (ارتباط آنچنانی بین این سناریو با سناریوهای انتشار و اقلیمی وجود ندارد)، لازم است شما تغییرات روزانه و ماهانه متغیرها را به صورت میانگین و بعضا انحراف معیار آنها را برای دوره پایه و آینده داشته باشید. فرآیند کار به اینصورت می باشد:

  1. داده های روزانه بارش، کمینه و بیشینه دما و تابش را از مدل گردش عمومی برای دوره پایه (مثلا ۱۹۹۰-۱۹۶۱) و آینده (مثلا ۲۰۶۹-۲۰۴۰) در شبکه ای که ایستگاه هواشناسی مورد مطالعه در داخل آن قرار می گیرد، استخراج کنید.
  2. برای دور دوره ۱۹۹۰-۱۹۶۱ و ۲۰۶۹-۲۰۴۰ -بر اساس برونداد مدل گردش عمومی- یک فایل *.st و *.sr برای شبکه ای که ایستگاه شما در آن قرار دارد، بسازید. طول و عرض و ارتفاع نقطه مرکزی شبکه را به عنوان طول، عرض و ارتفاع در نظر بگیرید. این کار شبیه فرآیندی است که برای داده های یک ایستگاه هواشناسی انجام می دهید.
  3. از گزینه Site Analysis فایل داده های روزانه مدل گردش عمومی جو را برای هر دو دوره آنالیز کنید. در اینصورت شما دو فایل *.wgx و دو فایل *.stx دارید.
  4. محاسبه تغییرپذیری طول سری های تر و خشک: میانگین توزیع تجربی طول دوره های تر و خشک را برای دوره پایه و آینده با استفاده از فایل *.wgx محاسبه کنید. برای اینکار مرکز هر هیستوگرام را از طریق میانگین گیری دو مقدار ابتدا و انتها بدست آورید. مقدار حاصل را در تعداد رخدادهای این بازه ضرب کنید تا مقدار میانگین طول دوره را برای این بازه هیستوگرام داشته باشید. اینکار را برای همه هیستوگرام ها انجام دهید. حال همه مقادیر را با هم جمع کنید تا تقریبی از تعداد کل روزهای تر (یا خشک) داشته باشید. تعداد کل رخدادها را هم از طریق جمع تمامی رخدادهای (یا چگالی توزیع آنها) موجود در هر هیستوگرام بدست آورید.برای محاسبه میانگین توزیع، مجموع روزهای تر(یا خشک) را بر تعداد کل رخدادها تقسیم کنید. این کار را برای همه ۱۲ماه و برای دو دوره انجام دهید. در نهایت برای محاسبه تغییر نسبی طول دوره تر (یا خشک) ماهانه، طول میانگین سری آینده را بر طول میانگین سری در دوره پایه همان ماه تقسیم کنید.
  5. محاسبه تغییرات انحراف معیار آینده نسبت به دوره پایه:انحراف معیار ماهانه سری دمای میانگین آینده را به انحراف معیار همان ماه در دوره پایه تقسیم کنید.
  6. در این مرحله نیاز به محاسبه میانگین تغییر در بارش، دما و تابش ماهانه وجود دارد. برای اینکار به بلوک RAIN MONTHLY فایل های *.stx در دو دوره پایه و آینده مراجعه کنید. با تقسیم میانگین بارش ماهانه آینده به دوره پایه، سناریوی تغییر هر ماه محاسبه می شود. فرآیند محاسبه تغییر میانگین دمای ماهانه شبیه بارش بوده، با این تفاوت که به جای تقسیم، میانگین دمای اینده منهای میانگین دمای دوره پایه می شود. برای تمامی متغیرها، محاسبه تغییرات انحراف معیار به صورت تقسیم می باشد.

دقت شود این توضیحات برای نوشتن سناریوی تغییر برای نرم افزار لارس نسخه ۳می باشد، و در نسخه های جدیدتر تغییرات کمی دیده می شود. مقادیر فوق پس از اینکه برای تمامی متغیرها و ماهها محاسبه شد، از گزینه Generator>>Site>>Edit Scenario برای ویرایش یا ایجاد یک فایل سناریوی تغییر جدید استفاده می شود.

منبع: وبلاگ دکتر باباییان


نویسنده : maryam Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : سه شنبه, اردیبهشت ۲۶ام, ۱۳۹۶
ساعت : ۰۱:۱۶

سلام و درود
یک از سوال از محضرتون داشتم آقای دکتر من یکسری داده ناقص دارم در واقع چندسال داده مفقودی دارم
آیا با روش های رگرسیونی میشه این گپ آماری را برطرف کرد؟ یا بهتره از روش های دیگه ایی استفاده کنم؟
باتشکر

نویسنده : admin Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : پنجشنبه, تیر ۲۲ام, ۱۳۹۶
ساعت : ۰۸:۰۲

درود بزرگوار
جهت اشنایی با روش های بازسازی داده به لینک ذیل رجوع بفرمایید.
http://climatology.ir/?p=1950

پاینده باشید

نویسنده : G Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : یکشنبه, تیر ۴ام, ۱۳۹۶
ساعت : ۰۹:۱۱

شما سایتی میشناسید که خروجی مدل های اقلیمی رو برای گزارش ارزیابی چهارم به صورت روزانه ارائه بده؟
با تشکر

نویسنده : الهه گودرزی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : دوشنبه, بهمن ۲۹ام, ۱۳۹۷
ساعت : ۰۹:۱۶

با سلام و ادب
لطفا در خصوص مخاسبه طول دورهه ای ترو خشک از روی فایل wgx ، توضیح میدهید؟ چون فرمت نمایش داده ها در این فایل در ورژن ۵ به بعد تغییراتی دارد. مثلا در تغیین تعداد هیستوگرامها.. اگر امکان برقراری ارتباط با ادمین از طریق ایمیل وجود داشته باشد، ( برای ارسال فایل wgx و مشورت در این مورد) خیلی ممنون میشوم.








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد