امروز:جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, مرداد 11ام, 1393 | پرینت مطلب |حمزه احمدی| بازديد: 922 بار

مدیریت ریسک هوا و اقلیم در کشاورزی

درقسمتهایی از جهان تغییر اقلیم و رویدادهای حدی اقلیمی مانند، خشکسالی ها، سیلاب ها، سیکلون های حاره ای، امواج گرمایی، یخبندان ها و بادهای شدید یکی از بزرگترین فاکتورهای ریسک تولید و عدم قطعیت تاثیر گذار بر مدیریت و عملکرد سامانه های کشاورزی محسوب می شوند. این رویدادها بصورت مستقیم کمیت و کیفیت تولید محصولات کشاورزی را تحت تاثیر قرار می دهند، و در خیلی از موارد در جهت مخالف تاثیر می گذارند. اگر چه هواشناسی کشاورزی به طور ویژه ریسکهای تولید را مورد بحث قرار می دهد و تصمیم هایی در حد امکان برای تولید ارزیابی می نماید، برای حل مسائل سیستم های زراعی در سطح محلی دیگر فاکتورهای ریسک نیز در ارزیابی بایستی مورد محاسبه قرار گیرد. مدیریت نامناسب اگرواکوسیستم ها یا زیست بوم های کشاورزی که ترکیب شده با رویدادهای اقلیمی، مانند خشکسالی های مکرر از غرب آفریقا تا شمال سودان هستند، این تمایل در آنها وجود دارد که بطور فزاینده موجب خشکی مناطق آسیب پذیر و مستعد تخریب سریع و همچنین جنگل زدایی شوند.
در این رهگذر لازم است که جوامع در حال رشد دنیا، با ریسک یا خطر هواشناسی کشاورزی و عدم قطعیت ها بعنوان یک معضل مهم کنار بیایند و همچنین چالش و نیز فرصت های پیش رو آن طوری که که در ابتدا توسط ام جرود M Jarraud ، دبیر کل سازمان هواشناسی جهانی W.M.O شرح داده شده است را مورد بررسی قرار دهند. از این رو کمیسیون هواشناسی کشاورزی (CAgM) در سازمان هواشناسی جهانی، کارگاه روی مدیریت ریسک هواشناسی کشاورزی بصورت یک سازمان بین المللی پیشنهاد داده شده است. بطور عملی کارگاههایی توسط هواشناسی کشاورزی هندوستان در این کشور برگزار شده است که عمده ترین اهداف این کارگاهها به شرح زیر بوده است:
۱) بحث بر روی چالش های عمده براساس بکار گیری استراتژیهایی بر مبنای ریسک هواشناسی کشاورزی مانند کاهش آسیب پذیری زیست بوم های کشاورزی مختلف، در ارتباط با عدم قطعیت و ریسک های هوا و اقلیم براساس پیشرفت های تکنولوژیکی به ویژه در کشورهای درحال توسعه.
۲) آموزش کشاورزان در سطح متوسط و پیشرفته.
۳) ارزیابی استراتژیهایی با در نظر گرفتن عدم قطعیت و ریسک برای توسعه پایدار کشاورزی.
۴) بکار گیری ارزیابی ها و استراتژیهایی مرتبط با پیشرفت های نوین در هواشناسی کشاورزی و ارتباط بیشتر بین هوا اقلیم در تولید پایدار کشاورزی.
منبع : برگرفته از سخنرانی دبیرکل سازمان هواشناسی جهانی در سال ۲۰۰۷٫



مطالب مرتبط

نویسنده : masumeh Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : پنجشنبه, آذر ۶ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۰:۱۹

با سلام
زمینه کاری پایان نامه من آب و هواشناسی کشاورزی (امکان سنجی اقلیمی یک محصول )می باشد. میخواستم اگه امکانش باشه سایت های خارجی که در این زمینه مطاالب مفیدی ارائه بدهند در اختیارم قراز بدهید.
باتشکر

نویسنده : حمزه احمدی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : جمعه, آذر ۷ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۱:۱۳

با سلام و خسته نباشید
برای درخواست شما باید عرض کنم که سایت خاصی وجود ندارد فقط اطلاعاتی در زمینه اگروکلیما را می توان از سایت فائودر قسمت جستجو با واژه آگروکلیما و آگرومتئورولوژی بدست بیاورید، در واقع مطالعات و گزارشهایی در زمینه مباحث اقلیم و کشاورزی در سایت این سازمان است که شمار را در جهت انجام تحقیق و بیان مقدمه یاری می کند. در سایت wmo سازمان هواشناسی جهانی هم می توان از بخش جستجو مطالب و گزارشهای اقلیم کشاورزی و هواشناسی کشاورزی را دریافت کرد که البته نیاز به صبر و حوصله دارد که بتوانید گزارشهای سازمان را بررسی و ان را ترجمه کنید. نشریات climate research ,forest and meteorology در مورد مباحث اقلیم کشاورزی اطلاعات مفیدی دارند، همچنین شما نیاز به سایت خاصی ندارید کلید واژه های خود را تنظیم نمایید و براساس آنها در پایگاههای مثل google scholar و science direct جستجو کنید، به نتایج مورد نظر و تحقیات انجام شده در این زمینه دست پیدا خواهید کرد.
با تشکر احمدی

نویسنده : masumeh Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : جمعه, آذر ۷ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۵:۴۶

سلام
ممنون از راهنمایی مفید شما.
محصول مورد مورد مطالعه من کلزا است. من به اطلاعاتی مثل اینکه در کل دنیا کجاها کلزا کشت می شود ، در کشورهای که کلزا کشت می شود کدام یک از همه مرغوب تر است یا یک نقشه ی که جاهایی که کشت صورت می گیرد را نشان دهد . بعد هم باید بدونم اولین بار کلزا در ایران در کجا کشت شده ، و درحال حاضر در چه شهرهایی کشت می شود.
باتشکر

نویسنده : masumeh Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : چهارشنبه, بهمن ۸ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۵:۲۸

با سلام
یه سوال دیگه از خدمتتون داشتم اگه بخواهم شرایط آب وهوایی مناسب برای رشد یک محصول را بدست بیاورم مثلا مشخص کنم که در تمام مراحل فنولوژی گیاه مثل جوانه زنی یاگلدهی میزان دما یا بارش یا رطوبت باید چقدر باشد.از چه سایت خارجی می توانم استفاده کنم؟

نویسنده : حمزه احمدی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : پنجشنبه, بهمن ۹ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۷:۴۳

با سلام و خسته نباشید
ضمن احترام، به استحضار می رساند، برای این موضوع به دو شیوه می توان عمل نمود: یکی اینکه شما به صورت میدانی محصول مورد نظر را از طریق ایستگاه تحقیقاتی به صورت میدانی شرایط اقلیمیی و پارامترهای جوی موثر بر آن را اندازه گیری نمایید، که البته ایستگاههای هواشناسی کشاورزی مطالعات فنولوژی محصولات مختلف را انجام داده اند می توانید از تحقیقات ان ایستگاهها استفاده کنید. دوم اینکه می توان براساس مطالعات منابع خارجی و کتب مرتبط با محصول مورد نظر یا طرح ها و پایان نامه های انجام شده نیازهای اقلیمی محصول مورد نظر را استخراج نموده سپس براساس آمار روزانه پارامترهای اقلیمی بخصوص درجه حرارت مراحل فنولوژی ان محصول را مشخص نمود. خوشبختانه در منابع داخلی در زمینه کشاورزی مطالعات مناسب انجام شده لذا با کمی تحقیق و جستجوی منابع کتابخانه ای و مطالعه رساله های مختلف به راحتی می توانید به هدف مورد نظر پی ببرید. سایت اینترنتی خاصی نمی توان معرفی کرد فقط با تسلط بر موضوع مورد نظر از طریق بررسی منابع خارجی می توانید اطلاعات لازم را استخراج نمایید.
با تشکر احمدی

نویسنده : جلال Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : یکشنبه, بهمن ۱۹ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۷:۴۵

با سلام
شما می توانید کتاب Climate Change and Crops نوشته S.N. Singh از انتشارات Springer در سال ۲۰۰۹ را مطالعه فرمایید.

نویسنده : جلال Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : یکشنبه, بهمن ۱۹ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۷:۴۹

با سلام
در جواب Mrs. Masumeh
در زمینه هواشناسی کشاورزی کتاب دیگری با عنوان Applied Agrometeorology (2010) نوشته آقای Kees Stigter از انتشارات Springer نیز توصیه می شود.

نویسنده : حمزه احمدی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : یکشنبه, بهمن ۱۹ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۲۳:۲۷

با سلام
اقای هلالی سپاس از معرفی و ارائه منابع معتبر .
با تشکر

نویسنده : جلال Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : یکشنبه, بهمن ۱۹ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۹:۳۹

سلام
لینک زیر را هم ملاحظه بفرمایید. کتاب هواشناسی کشاورزی را می توانید دانلود کنید
http://www.wmo.int/pages/prog/wcp/agm/gamp/documents/WMO_No134_en.pdf

نویسنده : حمزه احمدی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : یکشنبه, بهمن ۱۹ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۲۳:۲۶

با سلام
جناب اقای دکتر هلالی سپاس از معرفی منابع معتبر.
با تشکر احمدی

نویسنده : masumeh Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : دوشنبه, بهمن ۲۰ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۵:۳۹

با سلام
آقای دکتر هلالی بابت معرفی منابع ممنونم.
با تشکر معصومه کردی








avatar

نویسنده: حمزه احمدی

دانشجوی دکتری آب و هواشناسی کشاورزی دانشگاه حکیم سبزواری