امروز:پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, مرداد 11ام, 1393 | پرینت مطلب |حمزه احمدی| بازديد: 557 بار

چطور هوا و اقلیم بر روی سلامتی انسان تاثیر می گذارند

در اوایل سال ۱۹۰۰ میلادی، جغرافیدان آمریکایی السورث هانتینگتون Ellsworth Huntington کتاب آب و هوا و تمدن را منتشر نمود. هانتینگتون اعتقاد دارد که که زوال و پیشرفت بشر نتیجه روابط متقابل بین اقلیم و کیفیت زندگی و فرهنگ می باشد. وی همچنین معتقد است که تغییر پذیری در آب و هوا بطور ذاتی بر روی سلامتی تاثیر می گذارد. براساس تحقیقات هانتینگتون، بهترین شرایط اقلیمی برای سلامتی فیزیکی در شرایط درجه حرارت ۱۸ درجه سانتی گراد و ۶۴ درجه فارنهایت و میانگین رطوبت نسبی ۸۰ درصد به دست می آید. بهترین درجه حرارت برای کار فیزیکی در ۵/۱۵ درجه سانتی گراد یا ۶۰ درجه فارنهایت و برای کار ذهنی در ۵/۴ درجه سانتی گراد یا ۴۰ درجه فارنهایت رخ میدهد.
دانشمند دیگری که در زمینه تاثیر هوا و اقلیم بر روی سلامتی انسان تحقیق نموده اند، ویلیام اف پترسون William .F. Peeterson است که در سال ۱۹۳۵ دیدگاهایش را در کتابی با عنوان هوا و بیمار به چاپ رساند.
چیزی که ما امروزه جبهه های سرد می نامییم، پترسون آنها را به صورت جبهه های قطبی بیان کرده اند. با تحقیقات وسیعی که انجام داده اند، پیشنهاد می کند که، زمانی که یک جبهه قطبی از راه می رسد و فشار جو شروع به پایین آمدن می کند، بدن انسان بصورت منقبض شدن رگهای خون و کاهش مقدار اکسیژن برای قلب، مغز و کلیه ها و دیگر ارگان های اصلی واکنش نشان می دهد. این عوامل سبب می شود فشار خون افزایش پیدا کند.
براساس تحقیقات پترسون، برای مقابله با اکسیژن کاهش یافته موجود در بدن، از بیرون جسمی به داخل رگهای خون برای اتساع دادن رها می سازند که جریان خون را نرمال ساخته و فشار خون را نیز پایین می آورد.
در سال ۱۹۶۰ میلادی، ترامپ S.W.Tromp، در کتابش با عنوان (هواشناسی زیستی: پیامد هوا و اقلیم بر روی انسان ها و محیط)، خیلی از عقاید پترسون در باره بدن انسان و واکنش آن به تغییرات فشار جوی را بازتاب نمود. بیشتر تحقیقاتش بر روی جوامع بومی که در مناطق مرتفع و پست زندگی می کردند و در شرایط کم فشاری و پرفشاری جو قرار داشتتند را مورد بررسی قرار نموده اند.
براساس تحقیقات ترامپ، زمانی که بدنهایمان در معرض فشار کم هوای محیط قرار دارد، چندین ارگان از نظر فیزیولوژیکی تغییر می کند که، افزایش میزان تنفس و فشار خون را به همراه دارد.
تعدادی از تغییرات فرهنگی در سال ۱۹۶۰ موجب شد که درک خودمان از تاثیر گزاری بر محیط و تاثیر پذیری از آن را افزایش داد. کار ترامپ در آن زمان موجب گردید تا در عصر معاصر، هواشناسی با نام دکتر، هلموت لندزبرگ، استاد پژوهش در دانشگاه مریلند و مدیرگروه کمیته فارغ التحصیلی هواشناسی، سیستم خبره ای برای طبقه بندی الگوهای هوا بصورت الگوهایی که نزدیک می شوند و مناطق محلی را ترک می کنند را ارائه نمودند. چرخه هوای لندزبرگ شامل ۶ فاز مجزا است که هر کدام براساس رخدادهای واقعی و دائمی هوا مشخص شده اند.
Refrence: Pat Thomas. 2004. Under the Weather How the weather and climate affect our health. First Published by Fusion Press. LONDON.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: حمزه احمدی

دانشجوی دکتری آب و هواشناسی کشاورزی دانشگاه حکیم سبزواری