امروز:جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جمعه, مرداد 10ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 769 بار

چکیده ای از وضعیت رویداده و پیش بینی شاخص انسو (ٍENSO)

سازمان ملی اقیانوس و جو آمریکا، NOAA، در آخرین اضهارات خود در ۲۸ جولای ۲۰۱۴ گفت که حالت خنثی انسو تداوم خواهد داشت و احتمال وقوع النینو در بقیه تابستان در حدود ۷۰ % و بر طبق مدل های پیش یابی در پاییز و زمستان پیشرو شانس وقوع النینو در حدود ۸۰ % خواهد بود.

– میزان ریزش های حاره ای (موسمی) بر فراز اندونزی و غرب اقیانوس آرام اندکی افزایش یافت هست.

از ماه ژوئن سال جاری اندکی ناهنجاری منفی دما سطح آب دریا در منطقه نینو ۳٫۴ شرق اقیانوس آرام حاره ای مشاهده شد در نتیجه ناهنجاری متوسط درجه حرارت سطح آب دریا در این ناحیه رو به کاهش گذاشته است و این افول در دمای سطح آب دریا نینو ۳٫۴ تا انتهای جولای ۲۰۱۴ تداوم داشت.

بر طبق مدل پیش یابی CFS نسخه دوم، بایستی بتدریج طی ماه اوت شاهد مجدد روند افزایش دمای سطح آب دریا در ناحیه نینو ۳٫۴ باشیم و این افزایش طبق نمودار پیش بینی مدل CFS V2 تا ۳ ماهه نوامبر _ دسامبر _ ژانویه تداوم خواهد داشت که به نظر می رسد بر اساس درجه بندی شاخص ONI احتمال وقوع یک النینو در سطح حداکثر خفیف _متوسط از اواخر تابستان وجود داشته که اوج آن در اواخر پاییز و اوایل زمستان باشد ( ONI بیشتر از ۰٫۵ + و کمتر از ۱+).

سازمان علوم و فناوری زمین دریایی ژاپن (JAMSTEC) در گزارش ۱۸ ژوئن خود اعلام کرده بود که النینو کلاسیک در اواخر زمستان ۲۰۱۵ به یک نوع خاصی از النینو بنام “النینو مودوکی (El Niño Modoki)” تغییر خواهد نمود.

منبع:irmancy.ir



مطالب مرتبط

نویسنده : CaspianWeather United States
تاریخ : دوشنبه, مرداد ۲۷ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۶:۱۹

سلام
مطالبه خوبه لطفا لینکهای پیش بینی بارشهاودمای ماهیانه ی که صادر میشه رو بگذارید .

نویسنده : مهران فاطمی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : سه شنبه, مرداد ۲۸ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۰۲:۰۸

با سلام و ادب
بخشی از این سایتهای پیش یابی قبلا در وبسایت معرفی گردیده است منتها در آینده نیز پیوندها و تارنماهای دیگر معرفی خواهند شد ان شاالله
کامروا باشید








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد