امروز:پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, تیر 4ام, 1393 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 408 بار

حرکت قطب‌ شمال مغناطیسی به سمت سیبری

به گفته محققان آژانس فضایی اروپا، قطب شمال مغناطیسی زمین به سمت جنوب و در واقع به سمت سیبری حرکت کرده است.

 به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دانشمندان به عنوان بخشی از ماموریت Swarm آژانس فضایی اروپا، در حال نقشه‌برداری از میدان مغناطیسی زمین با کمک سه ماهواره هستند. هر ماهواره مجهز به چندین ابزار مطالعه شامل مغناطیس‌سنج است که شدت و جهت میدان‌های مغناطیسی را ارزیابی می‌کند.

 نتایج این ماموریت نشان می‌دهد نه تنها قطب شمال مغناطیسی زمین در حال حرکت است، بلکه تمامی میدان مغناطیسی این سیاره در حال ضعیف‌شدن بوده و چنین موضوعی کره خاکی را در معرض تشعشع کیهانی بیشتر قرار می‌دهد. با این حال، با افزایش شدت میدان مغناطیسی در آینده نزدیک، این موضوع نگران‌کننده به نظر نمی‌رسد.

 تحلیل صخره‌های باستانی مدفون در اعماق زمین دانشمندان را به این باور رساند که قطب‌های شمال و جنوب مغناطیسی هر چند میلیون سال یک بار تغییر می‌کنند و بر اساس آخرین مطالعات ماموریت آژانس فضایی اروپا، قطب‌ها شاید یک بار دیگر آماده چنین تغییری شوند اما این موضوع چند هزار سال طول می‌کشد.

 نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ نشان داد قطب‌های مغناطیسی در حال‌تغییر تحت تاثیر حرکت ورقه‌های تکتونیکی زمین قرار دارند.

 هم‌اکنون ماموریت Swarm فقط روی میدان مغناطیسی کلی تمرکز دارد که توسط هسته مذاب زمین تولید می‌شود اما دانشمندان به دنبال بررسی بیشتر میدان‌های مغناطیسی ظریف‌تر مانند میدان‌هایی هستند که توسط حرکت اقیانوس‌های زمین ایجاد می‌شوند.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی