امروز:پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : سه شنبه, تیر 3ام, 1393 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 710 بار

پایش ماهواره‌یی تولید محصولات کشاورزی در کشور

کارگاه معرفی سامانه اطلاعاتی پایش فرآیند تولید محصولات کشاورزی با رویکرد محصول برنج  روز دوشنبه ۲/۴/۹۳ در محل سازمان فضایی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمید فاضلی، قائم‌مقام سازمان فضایی ایران طی سخنانی در این مراسم با بیان این که پروژه ایجاد “سامانه اطلاعاتی اندازه‌گیری، تحقیق مدیریت و پایش اطلاعات سطح زیر کشت محصولات استراتژیک” بر اساس نیاز و تقاضای واحدهای مرتبط در وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۰ تحت پوشش سازمان فضایی ایران طراحی و به اجرا گذاشته شده است، تصریح کرد: هدف اصلی این پروژه بهبود نظام آمار کشاورزی از طریق طراحی و ایجاد یک سیستم اطلاعاتی پویا برای اندازه‌گیری سطح زیر کشت، پایش فرآیند تولید، اندازه‌گیری میزان تولید و تعیین پارامترهای مختلف بهره‌وری بوده است.

 وی افزود: با توجه به اهمیت محصول برنج مطابق برنامه پیش‌بینی شده در مرحله اول یک سیستم آزمایشی برای محصول برنج در استان‌های گلستان، مازندران و گیلان ایجاد شد که می‌بایست در مراحل بعدی ضمن توسعه علمی و فنی سیستم و اجرای مجدد آن برای محصول برنج هر سال یک محصول استراتژیک دیگر به فهرست محصولات مورد پایش سامانه افزوده شود.

 فاضلی در ادامه اظهار کرد: این پروژه بر اساس تلفیقی از فناوری‌های نوین سنجش از دور، توسعه سیستم‌های اطلاعاتی جغرافیایی، فناوری انتقال اطلاعات و علوم مربوط به شناخت و مدلسازی فرآیند تولید محصولات کشاورزی طراحی شده است.

 در نتیجه اجرای این پروژه سطح زیر کشت محصولات برنج اندازه‌گیری شده و رشد و تولید محصول برنج از ابتدا تا انتهای فصل رشد را مورد پالایش قرار گرفته و نقشه‌های ۱۰ روزه‌ مربوط به شاخص‌های تولید محصول برنج تولید می‌شود.

 فاضلی خاطرنشان کرد: هم اکنون مرحله اول این پروژه با موفقیت به پایان رسیده و نتایج کاهش فرآیند تولید محصول برنج در استانهای شمالی کشور به صورت نقشه ایجاد و در یک سامانه اطلاعاتی سازماندهی و آماده بهره‌برداری آزمایشی به وسیله مدیران و کارشناسان در بخش‌های مختلف ستادی و اجرایی، کشاورزی شده است.

 به گفته قائم‌مقام سازمان فضایی ایران ورودی‌های این سامانه مشتمل بر هزار و ۸۰۰ لایه اطلاعاتی در دو گروه اصلی و فرعی با قابلیت تفکیک به استان، شهرستان و دهستان است.

 وی خروجی‌های اصلی این سامانه را شامل نقشه سطح زیر کشت برنج و نقشه عملکرد و تولید برنج عنوان کرد و گفت: همچنین خروجی‌های فرعی این سامانه نیز شامل نقشه‌های دوره‌ای (۱۰ روزه) مربوط به مصرف آب، نقشه‌های دوره‌ای مقدار زیست توده، نقشه‌های طول دوره رشد، نقشه‌های دوره‌ای تنش‌های محیطی، نقشه شاخص‌های موثر در رشد و نقشه‌های روزانه پارامترهای هواشناسی است.

 قائم‌مقام سازمان فضایی ایران تصریح کرد: گاهی تلقی می‌شود که بیشتر تلاش‌های این سازمان صرف دستیابی به فضا و ساخت و پرتاب ماهواره شده است اما هدف اصلی ما از پرتاب ماهواره ایجاد پهنای باند است و همچنین در ماهواره‌های سنجش از راه دور نیز که درمدارهای پایین‌تر پرتاب می‌شوند در نظر داریم که اطلاعات بیشتری دریافت کنیم.

 وی افزود: به عنوان نمونه برای این که ما اطلاعات پایش تولید برنج را به دست آ‌وریم این اطلاعات به سختی و با واسطه و قیمت‌های بالا از کشورهای خارجی به ما ارائه می‌شد که در این راستا باید تلاش کنیم به مدار دست یابیم و خود اطلاعات را دریافت کنیم.

 به گفته فاضلی سازمان فضایی ایران می‌تواند با استفاده از اطلاعات سنجش از دور به مدیریت بحران کشور کمک کند و در حال حاضر یک سامانه اطلاعات برف‌سنجی ایجاد شده است که می‌تواند میزان برف را پیش‌بینی کند.

 قائم مقام سازمان فضایی ایران در خاتمه خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم که در بحث استفاده از ماهواره‌های سنجش از راه دور دانش خود را ترویج دهیم و در این حوزه قراردادهایی را با دیگر حوزه‌ها منعقد شده است تا آنها بتوانند از خدمات فضایی استفاده کنند.



مطالب مرتبط

نویسنده : Znajafi Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : جمعه, مهر ۱۱ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۲۰:۱۶

با سلام و تشکر از مطالب مفیدی که ذکر نمودید.
برای دستیابی به اطلاعات مربوط به برف سازمان فضایی ایران چگونه عمل کنیم؟

نویسنده : سید اسعد حسینی Finland
تاریخ : یکشنبه, مهر ۱۳ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۰۷:۴۰

با سلام
بهترین راه مراجعه مستقیم و ارایه درخواستتون به سازمان می باشد تا منطقه و نوع تصاویر مورد نیاز رو بهتون بدن قبلا برای دانشجویان ارشد یک تصویر و برای دانشجویان دکتری دو تصویر با کیفیت مناسب رو بصورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار می دادند جدیدا اطلاعی ندارم. سایت زمین شناسی آمریکا نیز برای دریافت چنین اطلاعاتی گزینه مناسبی است.
موفق باشید.
http://earthexplorer.usgs.gov/








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی